Avdelingen har ansvar for å vedlikeholde struktur og rammer for sykehusets kvalitetssystemer, herunder forvaltning av EK og Synergi. Andre oppgaver er forebygging og overvåkning av sykehusinfeksjoner, håndtering og oppfølging av utbrudd.
Avdelingen administrerer sykehusets deltakelse i det nasjonale pasientsikkerhetsprogrammet, har kvalitetsforbedringskompetanse og bistår de pasientnære avdelingene i ulike innsatsområder.
En av avdelingens oppgaver er å bidra til å realisere samhandlingsreformens intensjoner. Gjennom dialog på tvers av sykehusets avdelinger, mellom sykehuset, primærhelsetjenesten i Oslo kommune og sentrale instanser skal enheten bidra til å sikre god pasientbehandling, uavhengig av diagnose, bosted, personlig økonomi, kjønn, etnisk bakgrunn og den enkeltes livssituasjon. Sykehusets arbeid baserer seg på oppdragsdokumentet fra Helse Sør-Øst, samarbeidsavtaler, sentrale føringer forankret i lover og forskrifter og av sykehusinterne planer.
Vi jobber blant annet med pakkeforløp, behandlingslinjer, kunnskapsutvikling, kompetansedeling og elektronisk meldingsutveksling, og avdelingen deltar i ulike samarbeidsarenaer internt og eksternt. Sykehusets kvalitets- og pasientsikkerhetsutvalg og kvalitetsrådgivernettverk koordineres av enheten. HTE (helsetjenester til eldre), koordinerende enhet og praksiskonsulentordningen hører også til Enhet for kvalitet og pasientsikkerhet.