Helsenorge
Veiledet internettbehandling

Brukerstøtte - eMestring

​​Innlogging​

Du benytter ID-porten for å logge deg på.  ID-porten er en felles innloggingsløsning for mange offentlige tjenester og som du trolig allerede benytter i nettbank, Altinn og liknende. Hvis du ikke har slik tilgang kan du  bestille dette gjennom banken din. Du finner mer informasjon via lenken under: ​

ID-porten - Altinn​

Problemer med innlogging

  1. Du kan ikke logge deg inn før du har mottatt en SMS fra oss om at du kan starte opp i eMestring.
  2. Hvis du har mottatt SMS og innlogging ikke fungerer, er det trolig gjort en feilregistrering av profilen din. I så fall ringer du din behandler på Vinderen og gir beskjed. Telefonnummeret til sentralbordet er 22 02 98 00.

Om behandlingsprogrammene

Hvert behandlingsprogram består av moduler som inneholder modulsider med ulike tema du skal lese. Det er også hjemmeoppgaver til hver modul. I tillegg får du arbeidsoppgaver flere ganger gjennom forløpet, samt ulike spørreskjema knyttet til behandlingsprogrammet.​

Innholdet lastes ikke ordentlig inn

​​Hvis deler av tekst eller annet innhold ikke lastes ordentlig inn på computeren din kan du oppdatere nettleservinduet ved klikke øverst i venstre hjørne på skjermen (eller trykk F5 på tastaturet).​

​Du kan også klikke på hjem-skjermen symbolet for å komme tilbake til oversiktsbildet.

​Tilgang til nye moduler

Det er din behandler som gir deg tilgang til neste modul når du er ferdig med innhold og oppgaver i den du holder på med. Det beregnes normalt en ukes arbeid per modul. Ved oppstart får du beskjed om hvilke dager behandleren din er innlogget og kan følge behandlingsløpt ditt.​

Meldingstjeneste / kontakt med behandler​

Bruk først og fremst meldingstjenesten i programmet til å holde kontakt med din behandler underveis, om du har spørsmål eller noe du ønsker å formidle. Behandler vil opprettholde kontakten. Om nødvendig kan behandleren også ta kontakt med deg på telefon eller sette opp en ordinær samtale underveis.

Husk at dette ikke er en chat hvor behandler leser meldinger umiddelbart. Har du spørsmål om tilstanden din som trenger rask avklaring, anbefaler vi deg å ringe behandlingsstedet ditt.

Bibliotek og innsendt skjema

Tekstmaterialet du leser og leverer i behandlingsprogrammet legges i et bibliotek du finner inne i eMestring. Her finner du utskriftsvennlige versjoner av modulene du er ferdig med. Dette vil også være tilgjengelig i seks måneder etter avsluttet behandling.​​

Forskning

Alle pasienter som mottar behandling hos eMestring blir bedt om å samtykke til at vi bruker informasjon fra behandlingen i forskning. Dette for at vi skal kunne evaluere og videreutvikle behandlingstilbudet.

Alle data blir anonymisert og opplysninger om deg kan ikke identifiseres. eMestring inkluderer evaluering av behandlingseffekt og forskning. Følgende forskningsspørsmål blir undersøkt:

  • ​Hva er effekten av assistert internettbehandling i ordinær klinisk praksis?
  • Hva kjennetegner de som har nytte av assistert internettbehandling i ordinær klinisk praksis?
  • Hva er de helseøkonomiske konsekvensene av å bruke assistert internettbehandling i ordinær praksis?

Til sammen gir dette betydelig bidrag til nasjonal og internasjonal forskningslitteratur.

​Du vil få informasjon om hvordan du samtykker til forskning i oppstartsamtalen med behandler. Lever skriftlig samtykke i resepsjonen ved ditt behandlingssted, eller send samtykke per post til ditt behandlingssted.

​Teknisk brukerstøtte

​Tekniske feil kan oppstå, og vi ønsker å løse disse raskest mulig for at du skal kunne bruke behandlingsprogrammet på en god måte. Er det tekniske problemer du ikke får løst via din behandler kan du sende en kort beskrivelse av de tekniske problemene du har via e-post til emestring@diakonsyk.no. ​

Fant du det du lette etter?