Startskudd for selvinnsjekk

15. april er en milepæl for digitalisering på sykehuset: Fra da av skal polikliniske pasienter selv sjekke inn og også betale elektronisk etter timen.


​Alle pasienter med polikliniske timeavtaler, både i somatikk og psykisk helsevern skal fra nå av bruke løsning for selvinnsjekk, via mobil eller selvinnsjekksautomatene.

Fire innsjekkingsautomater fra Imatis er plassert ut, to i poliklinikken og en i hovedresepsjonen på Steinerud, samt en ved venterom og resepsjon i bygg C1 på Vinderen.

Bedre koordinering
Pasientene sjekker inn enten via automaten eller via mobilen, med fødselsdato og navn. Ved innsjekking får man en kode og en veibeskrivelse til riktig ventesone, enten på displayet eller via kvittering fra automaten. Veien til ventesonene er tydelig skiltet. I ventesonene på Steinerud er det hengt opp til sammen 14 skjermer som viser hvilken sone pasienten er i og hvor lang ventetid det er.

Når en konsultasjon er ferdig registrerer behandler dette i systemet, samt egenandelssummen. Denne kommer opp som en automatisk betalingsinformasjon til pasienten, som da kan betale på automat før han forlater sykehuset, eller på egen mobil.

Behandlere og merkantile på sykehus vil via denne portalen få bedre oversikt over dagens timeavtaler, pasientenes avtaler for dagen, og bedre mulighet til å omrokkere avtaler der det er fordelaktig.

«Jeg kan hjelpe deg»
De pasienter som trenger hjelp til innsjekkingen, på automaten eller sin egen telefon, får det. Både frivillige og merkantilt ansatte i resepsjonen vil være tilgjengelig og vise vei.

Velkommen til en mer effektiv inn- og utsjekking hos oss!

Bildet:
Teknisk ansvarlig Mona Andresen (til venstre) og forvalter Holly Ankjell ønsker velkommen til elektronisk innsjekk i poliklinikken.