Bedre helse for deg med overvekt

Diakonhjemmet sykehus tilbyr gruppebehandling for overvektige som ønsker å oppnå bedre helse gjennom livsstilsendring. Målet er å få til endringer som varer, og som det er mulig å leve godt med over tid.

Publisert 03.11.2023
Sist oppdatert 29.04.2024
En gruppe kvinner som poserer for et bilde foran en busk
– Vi håper å se enda flere på kurs, sier (f.v.) helsepsykolog Lene Kristin Ringe, fysioterapeut Nadia Flesjø, rådgiver Randi Marie Sørland og rådgiver Unni Martinsen.

Behandlingen er et samarbeid mellom Klinikk for medisin og sykehusets Lærings- og mestringssenter (LMS). Behandlingen drives av en tverrfaglig gruppe​ med indremedisiner, fysioterapeut, klinisk ernæringsfysiolog, helsepsykolog og rådgiver på LMS. Klinisk ernæringsfysiolog og indremedisiner var ikke tilstede da bildet ble tatt.

– Livsstilsendring og vekttap er en enorm prestasjon. Jeg er full av beundring for deltagerne som gjør inngripende endringer i aktivitetsnivå, kosthold og måten de forholder seg til egne tanker og følelser, sier helsepsykolog Lene Kristin Ringe.

Helsegevinst​

De aller fleste som deltar på sykehusets livsstilskurs oppnår en varig helsegevinst. Tidligere grupper sett under ett har oppnådd nedgang i både vekt, BMI og midjemål, samt økt gangdistanse og tro på egen mestring i løpet av halvannet år i gruppen.

Målgruppe​​​

Deltakere må ha BMI over 40 eller BMI over 35 der du i tillegg har en diagnose som for eksempel diabetes, hjerte- og karsykdom og/eller revmatisk sykdom for å delta. Aldersgruppe er 18-70 år, og det ​er nødvendig med henvisning fra lege. Gruppen møtes til halvdagssamlinger på dagtid gjennom halvannet år.

– Vi ser at deltakerne har mye støtte i hverandre. Samtidig er utfordringene ulike og vi har fokus på individuelle løsninger og planer, sier rådgiver Randi Marie Sørland.

Endringer som varer​

Målet er å få til endringer det er mulig å le​ve godt med over tid, og som gir en helsegevinst.

Er dette noe for deg, ta kontakt på tlf. 22454460 for mer informasjon.

Gå til kurs-siden: Livsstilsendring for personer med overvekt

Fornøyd kursdeltager​​​

En tidligere kursdeltager som ble henvist fra sin fastlege, og som ønsker å være anonym, forteller om sin opplevelse som kursdeltager.

– Kurset var en gavepakke. Å få den g​ode oppfølgingen med fagfolk var fantastisk. Motivasjonen for å delta på kurset var å få bedre helse samt å slutte med insulin. Jeg er type 2 diabetiker og kunne slutte med insulin i løpet av kurset. Alt jeg gjorde ble satt i system, og kursleder utfordret meg til å sette litt mer hårete mål.

Hen forteller videre at de andre deltagerne også var gode støttespillere.

– Vi kunne ofte være mer direkte og tøffere med hverandre enn det kursholderne kunne være. Vi snakket blant annet en del om handlingsregler på kurset, handlingsregler som faktisk virket for meg. Å gå forbi bakeren og ikke inn, er et eksempel. En annen er å ikke kjøpe en sjokolade som ligger fristende til rett ved kassa i butikken når du handler.

Behandlingens tre grunnelementer​​

Endringsarbeid​

Bevisstgjøring av tanker, følelser og adferd. Verktøy og individuelle handlingsplaner for gradvis å innarbeide nye varige vaner.

Trening/fysisk aktivitet​​

Prøve ut ulike treningsformer med individuell tilpasning. Målet er at alle skal finne aktiviteter og trening som fungerer og kan videreføres etter avsluttet behandling.

Ernæring/kost​​

Deltakerne lærer mye om kost og sammensetning av den. De får innsikt i egne spisevaner og lærer hvordan endringene kan fungere i hverdagen.