FI-2 (Funksjonell Index 2)

Funksjonstest
Type instrument:   Funksjonstest/muskeltest.
Målgruppe: Personer med poly- og dermatomyositt.
ICF-nivå : Kroppsnivå / Aktivitet.
Anvendes av: Fysioterapeuter.
Kort beskrivelse :

Tester muskulær utholdenhet for syv funksjoner. I fire av funksjonene testes begge sider separat. Antall utførte repetisjoner angis for hver funksjon. Pasienten oppgir muskulær anstrengelse på Borgs skala. Det beregnes ikke samleskåre for alle funksjonene.

Tidsbruk: Mellom 20 og 50 minutter avhengig av pasientens utholdenhet/styrke.

Utstyr: En 42 cm høy krakk med plant sete og uten ryggstø, en 25 cm høy kasse/trappetrinn, to vektmansjetter à 1 kg, metronom, Borg CR skala 0-10.

Anskaffelse: Last ned  Funksjonell index 2 testmal.pdf og Funksjonell index 2 manual.pdf

​Supplement FI-3
​FI-3 har nå kommet ut og er delvis tenkt som et raskere alternativ til FI-2 og delvis tenkt som et supplement. Du finner FI-3 som pdf her.
Utviklet av: Helene Alexanderson, Enheten for sjukgymnastikk, Reumatologisektionen, Karolinska sjukhuset, Stockholm (2002) etter Annika Josefsons Funksjonell index.
Oversatt til norsk: Oversatt til norsk av fagansvarlig fysioterapeut Ragnhild Walle-Hansen og spesialfysioterapeutene Catarina Norèn og Ulrika Nilsson, Rikshospitalet HF, Oslo.
Testet for metodiske egenskaper: Alexanderson H et al: Functional index-2: Validity and reliability of a disease-specific measure of impairment in patients with polymyositis and dermatomyositis. Arthritis Rheumatism 2006; 55(1):114-22. Du kan lese abstract her.
Revmatologiske referanser: Josefson A, Romanus E, Carlsson J: A functional index in myositis. Journal of Rheumatology 1996; (23):1380-1384. Du kan lese abstract her.
Tilleggsinformasjon: Maksimalt antall repetisjoner for deloppgaven "hodeløft" er satt til 30 etter konferanse med H. Alexanderson (nov. 2006).
Sist oppdatert 19.05.2022