Forskningspris til to doktorgradsstipendiater

Da den årlige verdenskonferansen om artrose, OARSI, nylig gikk av stabelen i Canada ble to doktorgradsstipendiater fra Revmatologisk avdeling og NKRR tildelt prisen Young Investigator Award.

Publisert 15.05.2019
Sist oppdatert 19.12.2023
Et nærbilde av en person som smiler
Tuva Moseng, NKRR

​Stipendiatene som vant Young Investigator Award var Tuva Moseng ved NKRR og Pernille Steen Pettersen ved Revmatologisk avdeling. Steen Pettersen forsker på håndartrose og smerter, mens Moseng forsker på artrose i hofter og knær. Hun har tidligere funnet ut at dosert trening ga mindre smerter og bedre funksjon hos personer med hofte- og kneartrose.

Steen Pettersen og Moseng vant Young Investigator Award på bakgrunn av abstractene de hadde sendt inn i forkant av konferansen. Steen Pettersens abstract handlet om sammenhengen mellom sykdomsaktivitet og smertefølsomhet, mens Mosengs abstract var basert på data fra SAMBA-studien og handlet om hvor mange av deltakerne i studien som fikk mindre smerter og symptomer hos de som fikk «SAMBA-intervensjonen» sammenliknet med de som fikk «usual care».

– Det kjennes som en veldig god bekreftelse, sier Pernille Steen Pettersen. Som forsker studerer man små brikker i et stort puslespill. Det at forskningsmiljøet anerkjenner vår forskning på smertemekanismer ved artrose og sier at dette er viktig, er veldig motiverende.

Med prisene til Steen Pettersen og Moseng gikk to av fire Young Investigator Award priser i kategorien «klinisk forskning» til Diakonhjemmet sykehus.

– Det er en stor anerkjennelse å vinne denne prisen, og ekstra gøy når vi er to fra Diakonhjemmet sykehus som vinner samme år. Det viser at vi driver med relevant forskning på artrose, sier Moseng.