HELSENORGE
Avdeling for kirurgiske sengeposter

Håndleddsbrudd, operasjon med utvendig ramme

Håndleddsbrudd er en av de vanligste bruddtypene, og er brudd like ved eller i håndleddet. Ved behandling med utvendig ramme blir det først lagt på en midlertidig gips. Operasjonen utføres med kontroller etter to og seks uker. Det tar omtrent seks uker for bruddet å gro.

Innledning

De fleste håndleddsbrudd kan og bør behandles med gips. Likevel er det en del brudd som er så feilstilt at operasjon kan bli vurdert som den beste behandlingen.

Henvisning og vurdering

Helsepersonell

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Helsepersonell

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Før

Ved valg av operasjon vil vi alltid først legge på en gips. Operasjonen vil så bli utført i løpet av en til to uker. Ofte kan du være hjemme i ventetiden, og så møte opp på sykehuset til avtalt tid.

Det er viktig at du beveger fingrene hele tiden etter at du har fått gips. De første dagene etter bruddet bør du også holde armen høyt, slik at hånden ikke blir for hoven.

Forberedelser til operasjon

Kvelden før operasjonen skal du faste fra midnatt. Det betyr at du ikke skal spise, røyke, bruke snus, tygge tyggegummi eller pastiller etter kl. 24.00. Du kan og bør drikke klare væsker som vann og saft (men ikke noe annet) fram til 2 timer før oppmøtetidspunktet på operasjonsdagen.

Under

Operasjon

Vi opererer bruddet ved å montere en ramme utenpå armen som vi fester til knokler i underarmen og hånden. Denne rammen holder bruddet i ro i korrekt stilling mens det gror.

Selve operasjonen tar omtrent 30 minutter, men dette kan variere.

Etter

Det er svært viktig at du kommer deg raskt i gang med bevegelse av fingrene. Dette bør startes så snart som mulig etter operasjonen.

Egeninnsats og gjør faren for komplikasjoner som hevelse og tilstivning mye mindre. 

Du vil få smertestillende medikamenter slik at dette skal la seg gjøre.

Bruddet er vanligvis grodd etter seks uker. Opptreningstiden etter operasjonen vil variere med bruddets kompleksitet.

Sårstell

  • Bandasjene skiftes én gang i uken eller dersom bandasjene er fuktige.
  • Ved sivning, vask alle pinnene og sårene med rent vann.
  • Når sivingen stopper kan du kutte ut bandasje. Skorper trenger ikke å fjernes.
  • Vask alltid hendene før og etter bandasjeskift. 

Hygiene

Du kan dusje uten å dekke til. Skyll godt med rent vann slik at det ikke blir liggende såpe i sårene. Tørk godt med rent håndkle. Husk å alltid skifte til tørr bandasje etter dusjing.

Kontroll

Du vil bli innkalt til kontroll med røntgen etter cirka to uker. Her sjekker vi at bruddet fremdeles står i korrekt stilling, fjerner sting og inspiserer operasjonssårene. I noen tilfeller vil det være nødvendig å stramme rammen.

Dersom alt ser fint ut vil du bli innkalt til ny kontroll etter ytterligere fire uker. Da blir det tatt røntgen og rammen vil bli fjernet. Vi anbefaler at du tar to Paracet (til sammen 1 gram) en time før konsultasjonen. Du trenger ikke å få bedøvelse i forbindelse med fjerningen.

Aktivitet / belastning

Bruddet trenger omtrent seks uker på å gro. Derfor skal du ikke løfte noe tungt de første seks ukene, men du kan bruke hånden til lette ting, som å løfte en kopp og å bruke bestikk. Deretter kan man vanligvis starte med gradvis belastning med mindre annet er avtalt.

Smerter

Noen har behov for ekstra smertestillende på resept. Dette avtales med lege ved utreise. Resepten er elektronisk og man kan hente den ut på alle apotek. Ta med legitimasjon.

Sykemelding

Hvor lenge det er nødvendig å være sykemeldt, er avhengig av yrket ditt. I manuelle yrker som stiller krav til tunge løft, må man regne med seks ukers sykemelding. I andre yrker hvor man ikke må løfte tungt, for eksempel kontorarbeid, kan det være nok med noen dager.


 

Informasjon fra fysioterapeut

Restriksjon de første seks uker

Ikke støtt deg på hånden eller løft noe tungt. Du kan støtte eller bære med albuen. Dersom du bruker ganghjelpemiddel, må du bytte til en type der du støtter på albuen, for eksempel underarmsrullator eller underarmskrykke.

Daglige aktiviteter

Bruk hånden så normalt som mulig til vanlige, lette aktiviteter. Bruk hånden til å kle på deg eller smøre en brødskive så langt det går.

Beveg albuen og skulderen

Beveg skulderen og albuen normalt for at de uskadde leddene ikke skal stivne til. Strekk armen opp mot taket, over på motsatt skulder og bak på ryggen. Strekk armene ut og bakover mens du trekker pusten godt inn.

Gruppe pasienter sitter i ring, strekker armene opp i været. foto

Beveg fingrene

Når du vekselsvis knytter hånden og spriker fingrene, aktiverer du vene-muskelpumpen. På denne måten pumper du hevelsen ut av hånden. Når hevelsen går ned, blir det lettere å bevege og da skaper du en god sirkel. Derfor er det svært viktig å komme raskt i gang med å bevege fingrene så mye som rammen tillater. 

  • Strekk alle fingrene samtidig.
  • Sprik med fingrene.
  • Få med tommelen så mye som rammen tillater.
  • Knytt hånden. Prøv å få fingertuppene helt inn i håndflaten så mye som rammen tillater.
  • Hjelp den skadde hånden med den friske, for å få fingertuppene helt inn i håndflaten.

Hold hånden høyt

Det er vanlig at hånden er hoven den første tiden etter bruddet og operasjonen. Hold hånden over hjertehøyde for mest effektiv drenasje av hevelsen. Når du sitter kan du hvile armen oppå sofaryggen, på nabostolens ryggstøtte, på en pute i vinduskarmen eller på et høyt bord.

Så lenge det er vondt å pendle normalt med armen når du går, kan du hvile hånden i jakkelommen. Strekk og knytt hånden vekselsvis inne i lommen, siden fingerbevegelse er det mest effektive tiltaket for å få ned hevelsen.

Hviler operert hånd på stolrygg. Foto

Etter rammefjerning om 6 uker: Beveg håndleddet

Rammen fjernes vanligvis etter 6 uker. Så snart rammen er tatt av, skal du begynne å bevege håndleddet i alle retninger. Det er normalt at det er stivt og ømt i bløtvevet etter at rammen er fjernet. Bevegeligheten skal gradvis komme tilbake når du gjør øvelser og tar i bruk hånden til daglige aktiviteter. Ømhet i ytterstillingene er normalt den første tiden.

Restriksjon etter rammefjerning

Håndleddsbrudd som er operert med utvendig ramme (distal radiusfraktur, operert med ekstern fiksasjon) gror vanligvis i løpet av 6 uker. Etter at rammen er fjernet, er det viktig at du normaliserer aktiviteter og bevegelsesmønsteret ditt så raskt som mulig. Tungt, fysisk arbeid må du trappe opp gradvis. Smertegrensen er oftest en god indikator for hvor mye du kan gjøre.

Vær oppmerksom

Ta kontakt med sykehuset ved tegn på infeksjon:

  • Rødhet
  • Økende smerte og/eller hevelse
  • Puss, gul eller grønn væske fra såret
  • Feber
  • Sykdomsfølelse

Kontaktinformasjon

Alderspsykiatrisk avdeling Steinerud

​Alderspsykiatrisk avdeling er lokalisert i Diakonveien 12 på Steinerud i Oslo.

Bil: Fra Majorstuen kjør Sørkedalsveien i retning Smestad. Ta til høyre inn Diakonveien i rundkjøringen ved Volvat Medisinske Senter og Skeidar og følg veien ca. 500 meter til parkeringsplass.

Du kan slippe av og plukke opp passasjerer rett vest for sykehusets hovedinngang og ved poliklinikkinngangen. I begge tilfeller kjører du da inn Reidar Kobros vei.

T-bane: Linje 1 til Frøen eller Steinerud stasjon, linje 2 eller 3 til Borgen stasjon. 

 Buss: Nr 46 til Frøensalléen eller nr 45 til Volvat.



Google Street View - Steinerud

Kart og parkering Steinerud

​Det er gjesteparkering på oppmerkede plasser øst for hovedinngangen og sør for inngangen til poliklinikkene. Avgiftsbelagte ladestasjoner for el-biler finner du på plassene sør for poliklinikken. Du kan stoppe for å sette av passasjerer rett vest for hovedinngangen og foran poliklinikkene. Maks parkeringstid der er ti minutter.

Oversiktskart over innganger og parkering for bil og sykkel finner du her.

Ordinære gjesteplasser er avgiftsbelagte i tidsrommet kl. 8–17 alle dager unntatt søndag. Pris: Kr. 25 pr time, maks betalt P-tid er åtte timer.
Besøkende med gyldig parkeringskort for forflytningshemmede parkerer gratis på oppmerkede plasser (kun gratis der).

Det er billettløs parkering på gjesteparkeringsplassene på sørsiden av poliklinikken og på parkeringsplassen ved Diakoniveien.

HC-parkeringsplassene er nå i Reidar Kobros vei ved inngangen til poliklinikkene og i Diakonveien. Følg skilt.

Parkeringsplasser for vareleveranser til sykehuset er vest for hovedinngangen (til kjøkkenet) og ved vareleveringen på sørsiden. Disse plassene er ikke avgiftsbelagte, men begrenset til 15 minutter.

Eventuell klage på kontrollavgift sendes til Park Nordic - se lenke her

Slik kommer vi til Steinerud

​På Steinerud finner du somatiske avdelinger (fysisk helse) , Alderspsykiatrisk avdeling, poliklinikker, akuttmottak, medisinske serviceavdelinger, apotek og administrasjon.

Bil: Fra Majorstuen kjør Sørkedalsveien i retning Smestad. Ta til høyre inn Diakonveien i rundkjøringen ved Volvat Medisinske Senter og Skeidar og følg veien ca. 500 meter til parkeringsplass. Skal du til inngang Reidar Kobros vei (poliklinikker, blodprøvetaking og apotek): Ta til venstre i Borgenveien rett etter Volvat Medisinske Senter, deretter til høyre inn Reidar Kobros vei Google maps.

Du kan slippe av og plukke opp passasjerer rett vest for sykehusets hovedinngang og ved poliklinikkinngangen. I begge tilfeller kjører du da inn Reidar Kobros vei.

T-bane: Linje 1 til Frøen eller Steinerud stasjon, linje 2 eller 3 til Borgen stasjon.  

Buss:  Nr 46 til Frøensalleen eller nr 45 til Volvat.

Praktisk informasjon

Apotek

Sykehusapoteket holder til i sykenhusets underetasje ved siden av Kirurgisk poliklinikk. Nærmeste inngang er Reidar Kobros vei 5, evt fra hovedinngangen i Diakonveien 12. ​
Apotekutsalget er åpent for alle på hverdager fra kl. 9 - 16.
Apoteket tilbyr pasienter timebestilt legemiddelsamtale med farmasøyt i eget samtalerom. Apotekets personale har taushetsplikt. 
Telefon: ​ 22 45 15 80   

Besøkstider/visittider

På de somatiske avdelingene kan man ha besøk av maks to besøkende/pårørende om gangen i visittiden, kl 14 - 18.
På de psykiatriske avdelingene avtaler man individuelt.
Vi oppfordrer generelt til å begrense besøk.
Besøkende og polikliniske pasienter skal følge smittevernreglene under oppholdet på sykehuset (selv om man er vaksinert).

Covidsituasjonen kan påvirke mulighetene for besøk ved sykehuset. Sjekk informasjonssiden om koronavirus for å se endringer og begrensninger i besøksmuligheten.

Informasjon om koronavirus - Diakonhjemmet Sykehus

Fysisk helse og administrasjon på Steinerud

  • Alle sengeenheter: Kl. 14.00 -18.00
  • Postoperativ/intensiv: Kl. 12.30 - 14.30 og 17.00 - 19.30.  Merk: Nyopererte pasienter kan ikke få besøk på operasjonsdagen mens de ligger på overvåkningen
  • Nasjonal behandlingstjeneste for revmatologisk rehabilitering (NBRR): Gjør avtale med den enkelte pasient

Barn er velkommen sammen med voksne. Personer med feber, forkjølelse eller andre infeksjoner bør ikke besøke innlagte pasienter. Ved tvil, kontakt personalet.

Psykisk helse Vinderen

  • Hverdager kl. 16.00 - 21.00
  • Helger hele dagen fram til kl. 21.00

Besøkstidene er veiledende og kan tilpasses.

Betaling, egenandel og frikort

Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel. Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler. Når du viser frikort, slipper du å betale egenandeler for resten av kalenderåret.

Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste. 

Oversikt over  egenanndeler på Helsenorge.no 


Blodprøver

Fysisk helse

Avdeling for medisinsk biokjemi betjener pasienter innlagt i sykehuset, polikliniske pasienter og pasienter fra flere sykehjem i sykehusets sektor. Via lenken under finner du praktisk informasjon om tjenesten.

Avdeling for medisinsk biokjemi
Åpningstider:
Mandag – fredag: kl. 07.30 – 15.30
Lørdag/søndag/helligdag: STENGT 
(Onsdag før skjærtorsdag, julaften og nyttårsaften: kl. 07.30 – 12.00)

Timebestilling ikke nødvendig
Unntak: Glukosebelastning Tlf.  22 45 15 70

På Diakonhjemmet Sykehus kan pasienter få prøveresultatet dersom de henvender seg om dette.

Psykisk helse

Ved Senter for psykofarmakologi har vi bred kunnskap om medisiner som brukes av pasienter med psykiske lidelser. På vårt laboratorium måles mengden medisin i blodet. Vi analyserer også gener som har betydning for effekt og bivirkninger av medisiner.


Blomster og parfyme

​Noen får allergiske reaksjoner av enkelte blomster og parfymer. Vi ber deg ta hensyn til dette. Vi oppfordrer pårørende til å velge blomster til alles glede. Les mer via lenken under.

Blomster på sykehus

Bruk av sykehusets e-postadresse

Ikke send sensitiv informasjon av personlig eller medisinsk karakter i en epost.
Slike henvendelser må sendes

Diakonhjemmet sykehus
Postboks 23 Vinderen
0319 Oslo

Les mer via lenken under:
Bruk av sykehusets e-po​stadresse ​

Finn oss

Steinerud
Diakonveien 12, 0370 Oslo (Kart)
På Steinerud finner du:

  • Fysisk helse
  • Alderspsykiatrisk avdeling 
  • Tilhørende poliklinikker
  • Akuttmottak
  • Medisinske serviceavdelinger 
  • Apotek og administrasjon.


Vinderen
​Forskningsveien 7 og 13, 0373 Oslo (Kart​)
På Vinderen finner du: 
  • Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP Vest) 
  • Senter for Psykofarmakologi (SFP)
  • Voksenpsykiatrisk avdeling Vinderen

Forklaring av ord og uttrykk

I psykisk helsetjeneste benytter vi endel ord og uttrykk som kan være vanskelig å forstå for utenforstående. Via lenken under finner du forklaring på et utvalg av disse. Forklaringene er i varierende grad fullstendige, men vi håper de kan være til nytte. 
Forklaring av ord og uttrykk fra psykisk helsetjeneste

Frivillighet og sykehusverter

​Diakonhjemmet Sykehus har lenge benyttet frivillige som et supplement til de oppgavene som profesjonelle ansatte utfører. Vi søker frivillige til ulike oppgaver. Kanskje finner du noe som passer for deg? 

Hva kan frivillige bidra med?

Sykehusvertene har tilhold i hovedinngangen og i poliklinikkområdet på Steinerud, der de kan hjelpe deg med registrering når du ankommer sykehuset. De kan hjelpe deg å finne frem, følge til og fra poliklinikker og behandlingssteder eller følge ut til taxi. Sykehusvertene er synlige i sine mørke blå sykehuskitler. Ta kontakt om du har behov for hjelp.  
Andre frivillige kan delta i våke- og nærværstjeneste hvor de sitter ved sengen til pasienter som har ekstra behov. Noen bruker litt av sin tid til enkelt vedlikehold, og egne Kirkeverter kommer på søndager og hjelper pasienter til og fra sykehuskirken.
De frivillige skal selvsagt ikke overta de ansattes oppgaver og funksjoner, men bidra med det lille ekstra som gjør at pasienter og pårørende får et godt møte med sykehuset.

Frivillighet ved Diakonhjemmet Sykehus

Gavekonto

Noen ønsker å gi små eller store gaver til sykehuset, dette er vi svært takknemlige for. 

Ønsker du å gi en gave?
Diakonhjemmet Sykehus har gavekonto 7038 05 28426

Hjertelig takk om du ønsker å gi noe.

Innkalling til, og avbestilling av poliklinisk time

Alle som har poliklinisk time på Diakonhjemmet sykehus får en påminning fra sykehuset på sms fem dager i forkant, og fra det elektroniske innsjekkingssystemet to timer før avtalen.

Avbestille time?
Dersom du ikke kan komme til avtalen må du kontakte avdelingen direkte senest 24 timer (på hverdager) før avtalen, se telefonnummeret i innkallingsbrevet. Om ikke du avlyser timen må du betale gebyr: kr 1 125,- for pasienter som mottar fysiske helsetjenester, kr 375,- for pasienter som mottar psykiske helsetjenester. Dette gjelder selv om du har frikort eller er fritatt for egenandel.

Luftveissymptomer?
Har du luftveissymptomer ellerer i karantene?
Les mer på forsiden om hvordan du skal forholde deg:
Oppdatert ​informasjon om koronavirussituasjonen​.

Kontakt evt. enheten du har time hos ved spørsmål: tlf 22 45 48 00 

Journalinnsyn

​Pasientjournalen inneholder opplysninger om diagnose, sykdomsforløp, behandling, informasjon som er gitt og annet som kan være av betydning for den aktuelle behandlingen, eller for en eventuell senere behandling.

Les også om pasientjournalen på www.helsenorge.noRett til innsyn i egen journal
Som pasient har du rett til innsyn i din journal og du har rett til å få forklart faguttrykk og annet av betydning for å forstå innholdet i journalen.

Du har også rett til å få utlevert loggen over hvem som har lest din journal.

Pasienter knyttet til Diakonhjemmet sykehus har foreløpig ikke anledning til å lese journalen sin elektronisk.  
Vi kommer tilbake med den muligheten på et senere tidspunkt.

Se Rett til innsyn i egen journal​

Ved spørsmål ring Sentralbordet ved Diakonhjemmet sykehus 22 45 15 00. Hverdager fra kl 09.00 – 14.30

Kiosk og kafe

På Steinerud er det kiosk og kafé i 1. etasje ved hovedresepsjonen. Det finnes i tillegg automater med enkel drikke i resepsjonsområdet. 

Meny

Åpningstider:
Mandag - fredag: kl 09 - 16.30
Lørdag - søndag: kl 10 - 16

Det er ikke minibank på sykehuset. 

Mobiltelefon, trådløst nettverk, sosiale medier

​Mobiltelefoner kan brukes fritt på sykehuset, bortsett fra i disse områdene: intensiv- og postoperativenheten, operasjonsstuer, Akuttmottaket, OBS-posten og dagkirurgen. Det er ikke tillatt å bruke telefonens kamera- eller lydopptaksfunksjoner inne i sykehusets lokaler. Se også regler for fotografering i sykehuset. Vis generelt hensyn ved bruk av mobiltelefon på sykehusets område, sett den gjerne på lydløs eller vibrering.

Det er trådløst nettverk på sykehuset som alle pasienter og besøkende kan benytte. 
Nettverksnavn: Gjestenett 

Stadig flere pasienter og pårørende deler sine opplevelser i sosiale medier. Husk da å ta hensyn til andre pasienter og til våre ansatte.

Huskeregler:

  • Ikke del informasjon om andre som det er sannsynlig
    at de selv ikke ville ha offentliggjort
  • Ikke publiser bilder eller identifiser andre uten at de
    har gitt tillatelse til det på forhånd
  • Hvis du er i tvil om noe er greit å skrive, ikke skriv det

Overnatting

​Noen pasienter trenger å overnatte utenfor sykehuset før innleggelse eller poliklinisk behandling. Det er dessverre ikke muligheter for overnatting på Diakonhjemmet. Det finnes pasienthotell som tilbyr overnatting for pasienter og pårørende, dette må man bestille selv. 


Ved behov for overnatting, kontakt en av følgende:

  • Gaustad hotell (tidligere Rikshospitalets pasienthotell): Telefon 23 25 24 00
  • Hotell Montebello (tidligere Radiumhospitalets pasienthotell): Telefon 23 25 24 00  
  • Ullevål sykehus, Pasienthotellet: Telefon  21 60 36 00

Pasienter oppfordres til å henvende seg til sitt lokale NAV-kontor før innleggelsen for å forhindre eventuelle misforståelser med hensyn til dekning av utgifter.

Ved akutte sykdomsproblemer før innleggelsen, kontakt sykehusets akuttmottak.

Parkering på sykehuset

Se GOOGLE  MAPS:

P-avgift

Ordinære gjesteplasser er avgiftsbelagte man. til lør. mellom kl 08.00 og 17.00 Pris: Kr. 25 pr time, maks betalt P-tid er åtte timer. 
Besøkende med gyldig parkeringskort for forflytningshemmede kan parkere gratis på oppmerkede plasser (kun der). 
Det er HC-plasser i Reidar Kobros vei, ved inngangen til poliklinikken, og i Diakonveien.

Parkeringsinformasjon


Det er billettløs parkering på gjesteparkeringsplassene på Steinerud.
Ditt kjennemerke registreres når du kjører inn i parkeringsanlegget. Parkeringstiden starter automatisk.

Før du forlater parkeringsanlegget har du følgende betalingsalternativer:
1: Ved avreise: Benytt kort eller mynt i betalingsautomat
2: Easypark app, med automatisk trekk på kortet
3: Via parcnordic.no innen 72 timer
4: Faktura i posten for parkert tid.
    Administrasjonsgebyr påløper.

Eventuell klage på kontrollavgift sendes til Park Nordic - se lenke her

Pasientreiser

​Reiser du til eller fra offentlig godkjent behandling, har du rett på å få dekket nødvendige utgifter til reise. Hovedregelen er at du får dekket billigste reisemåte med rutegående transport til og fra nærmeste behandlingssted.

Du velger selv hvordan du ønsker å reise, men velger du å ikke benytte deg av rimeligste rutegående alternativ, vil du kun få dekket beløp tilsvarende billigste rutegående transport.  Avstanden til behandlingsstedet må være minst ti kilometer, og reisen må koste mer enn lokal minstetakst med rutegående transport.

Les mer om pasienttreiser: 
Rettigheter og muligheter for pasienter

Du finner all nødvendig informasjon på pasientreiser.no
Du kan også ringe telefon 05515 

Preste- og diakontjenesten

​Sykehusprestene og sykehusdiakonen har bred kompetanse og lang erfaring i å møte mennesker i sorg, uro og krise. De er lyttende medmennesker og fagpersoner med taushetsplikt.

Diakonhjemmet sykehus har tre prester og en sykehusdiakon. De betjener sykehusets medisinske, kirurgiske og psykiatriske sengeposter, samt poliklinikkene. Prestene har samtaler med pasienter, pårørende og ansatte. De arrangerer gudstjeneste hver søn- og helligdag, de tilbyr nattverd- og forbønnshandlinger ved sengen og seremonier ved avslutningen av livet og syninger ved behov.

Pasienter som tilhører andre religioner og livssyn, skal få kontakt med sitt samfunn når de ønsker det. Sykehuspresten vil være behjelpelig med å formidle slik kontakt.

Les mer på

Radiologi/røntgen

​Radiologisk avdeling ligger like ved hovedinngangen i Diakonveien 12. Du kan eventuelt bruke innngangen fra Reidar Kobros vei 5.
Avdelingen tilbyr bildediagnostisk behandling ved bruk av vanlig røntgen, CT, MR og ultralyd. 

Man betaler egenandel på kr. 267,- for hver oppmøtedag, dvs uansett hvor mange eller hvilke undersøkelser man skal ta.

Ekspedisjon/telefon betjent kl 08 - 15 i ukedagene.

Kveldsåpent noen dager i uken:
Røntgen poliklinikk:
man 0800-1700, tirs 0800-2130, ons 0800-1700, tor 0800-1500,
fre 0800-1500.

CT poliklinikk :
man 0800-2130, tirs 0800- 1500, ons 0800-2130, tors 0800-1500,
fre 0800-1500

MR poliklinikk:
man 0800-2130, tirs 0800-2130, ons 0800-2130, tors 0800-2130,
fre 0800-2130

Smittevern - hjelp oss å hindre smitte

På grunn av koronasmittesituasjonen er det spesielle retningslinjer mtp smittevern og begrensninger på besøk. Les mer her.

Har du tidligere fått påvist antibiotikaresistente bakterier (MRSA, VRE, ESBL), må du gi oss beskjed.

Diakonhjemmet sykehus arbeider for å forebygge spredning av bakterier som er motstandsdyktige mot antibiotika. Forekomsten av disse bakteriene er mye høyere i land utenfor Norden enn i Norge.

Du må kontakte fastlegen din før innleggelse eller poliklinisk konsultasjon, dersom du i løpet av de siste 12 månedene:

  • har arbeidet i helsetjenesten utenfor Norden
  • har fått tannbehandling utenfor Norden
  • har fått behandling på sykehus utenfor Norden
  • har fått poliklinisk kirurgisk behandling utenfor Norden
  • har kronisk eksem, sår eller hudinfeksjon og har oppholdt deg sammenhengende i mer enn seks uker utenfor Norden
  • har oppholdt deg i flyktningeleir eller barnehjem utenfor Norden
  • tidligere har vært smittet av resistent mikrobe eller bodd i samme husstand som en som er smittet av resistent mikrobe
  • har besøkt eller arbeidet i svinefarm utenfor Norge

I disse tilfellene må du be fastlegen vurdere om undersøkelse for bakterier som er motstandsdyktige mot antibiotika er påkrevd.

Dersom undersøkelsen er nødvendig, vil denne være gratis og du skal ikke betale egenandel. Be fastlegen om å sende kopi av prøvesvaret til sykehuset.

Ved spørsmål kan du ta kontakt med din fastlege eller med sykehusets smittevernrådgiver.



Sykehuskirke og Stillerom

​På Steinerud er det et døgnåpent kirkerom like til høyre for hovedinngangen, i resepsjonsområdet. I 1. etasje er også et stillerom som alltid er åpent. Her er du velkommen til en rolig stund. Det er også et stillerom i hovedbygningen på Vinderen som er tilgjengelig for alle.

I kapellet ved nordvestre hjørne av sykehuset kan prestene tilby båreandakter i forbindelse med overføring til begravelses-/bisettelsessted.

Tolketjeneste

​Sykehus har et ansvar for å sikre god kommunikasjon mellom helsepersonell og pasienter med begrensede norskkunnskaper. Ved behov kan du ringe sykehuset og be om at det bestilles kvalitfisert tolk. Tolketjenesten er gratis for pasienten. Du kan ha rett til tolk selv om du snakker norsk til daglig.

  • Bare en kvalifisert tolk skal brukes som tolk.
  • Barn eller andre familiemedlemmer skal ikke brukes som tolk.
  • Hvis du ikke kan møte til avtalt time, må du avbestille senest 24 timer i forveien. Hvis ikke, må du likevel betale for konsultasjonen. Det er særlig viktig å huske på dette når tolk er bestilt.

Se mer: Rett til tolk​

Verdisaker

​Sykehuset tar ikke ansvar for penger og verdisaker som oppbevares på pasientrommene og er normalt ikke erstatningspliktig for pasienters eiendeler som blir ødelagt/borte. Sykehuset anbefaler derfor våre pasienter ikke å ta med verdisaker, smykker eller større pengebeløp. Personlige eiendeler oppbevares på eget ansvar under sykehusoppholdet med mindre det deponeres i sykehusets forvaring.

Videokonsultasjon - brukerveiledning for pasienter

​Til deg som er tilbudt videokonferanse med en behandler på Diakonhjemmet Sykehus. Følg instruksjonen via lenken under for å koble deg opp.

Videokonsultasjon - brukerveiledning for pasienter


Fant du det du lette etter?