Klinikk for anestesi og kirurgi

Kneproteseoperasjon

En kneproteseoperasjon kan være aktuelt ved slitasjegikt (artrose) i kneet, bruddskader, medfødte skader eller andre forandringer i kneet. Det ødelagte og ofte smertefulle leddet skiftes ut med en protese.

Ventetider

Innledning

Totalprotese/helprotese: Dette er den vanligste kneprotesen hvor man erstatter leddflatene på lårbenet og leggbenet.

Uniprotese/halvprotese: Dersom det kun er skade av brusken i den ene halvdelen av leddet, kan en halvprotese velges.

Henvisning og vurdering

Helsepersonell

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Helsepersonell

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Før

Pasientseminar

En stund før operasjonen vil du få innkalling til pasientseminar. Her vil det bli gitt grundig informasjon om hele behandlingsforløpet. På seminaret vil du møte andre pasienter som skal ha samme operasjon som deg. Du vil møte ulike faggrupper fra sykehuset, og du vil få mulighet til å spørre om det du lurer på tilknyttet operasjonen. Vår erfaring er at dette er en god måte å forberede seg til operasjonen og opptreningen. Vi anbefaler derfor sterkt at du prioriterer å delta på dette seminaret som varer i cirka to timer, og at du har med pårørende eller en venn.

Hva kan føre til at operasjonen blir utsatt? 

Nylig eller pågående feber/infeksjon som for eksempel: tannverk, bihulebetennelse, halsbetennelse eller urinveisinfeksjon, samt sår, utslett, små rifter eller skrubbsår kan føre til at operasjonen blir utsatt. Dette fordi det kan øke risikoen for alvorlig infeksjon etter et kirurgisk inngrep. Dersom dette gjelder deg, ta kontakt med inntakskoordinator så tidlig som mulig før innleggelsen.

Forberedelser før innleggelsen 

Hold deg i aktivitet med tilpasset trening helt frem til innleggelsen. Det vil bidra til at du kommer deg raskere etter operasjonen.

Det er vanlig å reise direkte hjem etter utskrivelse fra avdelingen. Tenk gjennom hvordan det vil bli å komme hjem med en nyoperert hofte: Vil du ha behov for hjelp til praktiske gjøremål som innkjøp av mat, matlaging, rengjøring og klesvask? Fjern løse tepper i hjemmet, og lag plass slik at du lett kan bevege deg rundt med krykker, andre ganghjelpemidler eller arbeidsstol med hjul. Du bør sikre at baderom og dusj har sklisikkert gulv. Dersom det er mulig bør du tilrettelegge slik at du kan bo hovedsakelig på ett plan.

Kontakt fysioterapeut på hjemstedet for avtale om videre trening etter utskrivelsen.

Kontakt din hjemkommune hvis du har behov for hjelp fra hjemmetjenesten ved hjemkomst. 

I forbindelse med operasjonen vil du få bruk for noen praktiske hjelpemidler, både på avdelingen og hjemme. Det er viktig at hjelpemidlene er hentet og montert i god tid før operasjonen. Dette er ditt ansvar. 

For innbyggere i Oslo kan midlertidige hjelpemidler (merket med M nedenfor) hentes på Hjelpemiddelformidlingen Oslo kommune. 

Adresse: Kabelgaten 15 på Økern - vis-à-vis Kuben vgs. 
Telefon:  23 43 92 00  
Åpningstid: Mandag-fredag kl 08.00-15.00
Besøk nettsidene deres her: Hjelpemiddelformidlingen

Ved behov for informasjon om tilpasninger i hjemmet, kan man kontakte ergoterapeut eller fysioterapeut i egen bydel. 

Telefonnummer til Oslo kommunes kontaktsenter:  21 80 21 80
Innbyggere utenfor Oslo kan kontakte hjelpemiddellageret i hjemkommunen.

Hvilke hjelpemidler bør du skaffe deg:

  • Ganghjelpemiddel: Krykker (eventuelt med ispigger), rullator (M)
  • Toalettforhøyer, gjerne frittstående (M)
  • Langt skohorn
  • Gripetang
  • Strømpepåtrekker
  • Dusjstol/badekarrist/håndtak i dusjen (M)
  • Forhøyningsklosser for seng/stol (hvis behov) 
  • Arbeidsstol på hjul, eventuelt kontorstol (M)

Hvordan bør du tilrettelegge hjemme:

  • Høy stol med armlener
  • Høy nok seng
  • Fjerne tepper og andre snublefeller
  • Ha det lett fremkommelig inne
  • Eventuelt montere rekkverk/håndtak ved trapper
  • Ordne/handle inn mat

Ved hjemreise, har du ordnet:

  • Noen som kan hente deg/følge deg hjem
  • Noen som tar imot deg hjemme

Kosthold 

Før operasjonen og i tiden etterpå er det viktig med et sunt og næringsrikt kosthold. Det er spesielt viktig at du får i deg rikelig med proteiner i ukene før operasjonen. Dette finnes blant annet i magert kjøtt, fisk, ost, melk og egg. Du bør også drikke rikelig.

Røyking 

Røyking reduserer blodgjennomstrømmingen, og kan dermed gi økt risiko for komplikasjoner. Det kan også redusere sårtilhelingen. Vi anbefaler derfor at du slutter å røyke.
Nikotinplaster/-tyggegummi er bedre enn sigarettrøyk, og kan brukes dersom du synes det er vanskelig å slutte helt.
Vi gjør oppmerksom på at Diakonhjemmet Sykehus er røykfritt.

Forberedelser kvelden før operasjon
Kvelden før operasjonen er det viktig at du spiser og drikker godt, også kveldsmat. Selv om du skal faste fra midnatt kan du drikke klare væsker (vann, te, saft, kaffe uten melk og sukker) frem til klokken 06.00. Etter klokken 06.00 skal du hverken spise, drikke, røyke, snuse eller tygge tyggegummi.

Kjøp 250 ml Hibiscrub på apoteket, les bruksanvisningen nøye. NB! Fjern kunstige negler, neglelakk, sminke, smykker, ringer og piercing før du dusjer.

  1. Dusj hele kroppen 
  2. Fyll hånden med Hibiscrub 
  3. Vask håret grundig med Hibiscrub 
  4. Såp deretter inn hele kroppen med Hibiscrub, og vær spesielt nøye med: - nesen og rundt ørene - armhulene - navlen - nedentil 
  5. Skyll nøye! 
  6. Gjenta punkt 2-5 
  7. Tørk deg med et rent håndkle. Ikke bruk noen form for krem på huden etter dusjen 
  8. Ta på deg rene klær og bruk nyvasket sengetøy

På morgenen på operasjonsdagen skal du gjenta punkt 1-8, bortsett fra punkt 3 om hårvask, før du kommer til sykehuset.

Ved innleggelsen skal du ha med deg:

  • Faste medisiner og oppdatert oversikt over legemidler du bruker
  • Eventuelle behandlingshjelpemidler (for eksempel CPAP, BiPAP, blodsukkerapparat)
  • Romslige sko med hælkappe og sklisikker såle, gjerne uten lisser eller med elastiske lisser
  • Toalettsaker
  • Romslig og behagelig tøy
  • Krykker eller annet ganghjelpemiddel
  • Bankkort/penger til å hente ut resepter og eventuell hjemtransport
OBS! Legg igjen smykker og verdisaker hjemme. Sykehuset kan dessverre ikke ta ansvar for dine verdisaker under oppholdet. Eventuelle verdisaker kan oppbevares i safe, men det er begrenset tidsrom for når dette kan hentes ut, og verdisakene må i så fall kunne legges i en A5-konvolutt.




Under

Operasjonsdagen 

Du skal møte fastende.
I løpet av morgentimene vil du bli tilsett av kirurg, og tatt imot og klargjort til operasjon av sykepleier.

Du må påberegne noen timers ventetid, da det er flere operasjoner på samme operasjonsstue denne dagen. Vi beklager eventuell venting.

Operasjonen

Operasjonen gjennomføres i de aller fleste tilfellene i spinalanestesi, men noen får narkose. Noen får også en nerveblokade i låret.  Dette er en lokaledøvelse som gir god smertelindring for mange, særlig det første døgnet etter operasjonen. 

Kirurgen fjerner det nedslitte leddet og setter deretter inn protesedelene. Såret blir lukket med stifter, og dekket med spesialbandasje.

Etter

Etter operasjonen Etter operasjonen blir du overflyttet til postoperativ avdeling for videre overvåkning. Når bedøvelsen er gått ut av kroppen og du er i form til det, blir du kjørt til sengepost. Du vil få antibiotika for å forebygge infeksjon. For å forebygge blodpropp etter operasjonen, vil du hver dag få en injeksjon i magen med blodfortynnende medisin. Det er viktig å gjøre bøy/strekkøvelser av føttene.
Dagen etter operasjonen blir det tatt et røntgenbilde av kneleddet.

Aktivitet 
Aktivitet minsker risiko for komplikasjoner. Det er viktig for rehabiliteringen at du kommer tidlig i gang med aktivitet. Allerede operasjonsdagen skal du stå ved sengen minst én gang. De neste dagene under oppholdet vil du tilbringe mesteparten av dagen på oppholdsrommet. Fysioterapeut vil gi deg instruksjon i øvelser og gangtrening. Du har selv ansvar for egentrening i løpet av ettermiddagen.

Smerter

Det er normalt å oppleve smerter etter operasjonen. Du får smertestillende medikamenter til faste tider på sykehuset. Dersom dette ikke er tilstrekkelig er det viktig at du snakker med en sykepleier, slik at vi kan vurdere andre smertelindrende tiltak.
Utskrivelsen Vi forventer at du kan skrives ut fra avdelingen to til tre dager etter operasjonen. Du vil få med deg resepter på smertestillende tabletter og blodfortynnende sprøyter. Det vil bli avtalt kontroll på poliklinikken.

Utskrivelsen 

Vi forventer at du kan skrives ut fra avdelingen dagen etter, eller to til tre dager etter avhengig av om du har fått satt inn hel- eller halvprotese. Du vil få med deg resepter på smertestillende tabletter og blodfortynnende sprøyter. Det vil bli avtalt kontroll på poliklinikken.

Dagliglivet etter operasjonen

Det er vanlig med hevelse og blåmerker i og på benet etter operasjonen, dette vil forsvinne etter hvert. De første månedene etter operasjonen er det viktig med trening for å oppnå best mulig resultat. Ta treningen på alvor, men ikke overdriv. Husk at det også er viktig å hvile.

For at du skal avlaste det opererte benet riktig, anbefaler vi at du benytter ganghjelpemiddel i seks-åtte uker.

Du bør ikke kjøre bil før smertene har avtatt og funksjon tillater det.
Kneprotesen kan utløse metalldetektorer på for eksempel flyplasser. Det er ikke nødvendig med dokumentasjon på at du har en protese.

Smertene vil gradvis avta, og det er individuelt hvor lenge man har behov for å bruke smertestillende etter operasjonen.

Vær oppmerksom

Hvis du skal opereres eller foreta et større inngrep i munnen (for eksempel rotfylling, trekking av tann e.l.), skal du opplyse om at du har en protese. Det kan være nødvendig med forebyggende antibiotikabehandling, da det kan oppstå betennelse i området rundt protesen. Dette kan skyldes at bakterier føres til protesen gjennom blodet fra et annet sted i kroppen hvor det er betennelse.


Kontaktinformasjon

Slik kommer du til Steinerud

​På Steinerud finner du somatiske avdelinger (fysisk helse) , Alderspsykiatrisk avdeling, poliklinikker, akuttmottak, medisinske serviceavdelinger, apotek og administrasjon.

Bil: Ta av fra Sørkedalsveien i rundkjøringen ved Volvat Medisinske Senter og Skeidar og kjør inn Diakonveien. Skal du til hovedinngangen er det parkeringsplass etter 500 meter rett frem. Skal du til inngang Reidar Kobros vei (poliklinikker, blodprøvetaking og apotek): Ta til venstre i Borgenveien rett etter Volvat Medisinske Senter, deretter stikkvei til høyre for å komme inn på gjesteparkeringsplassen nedenfor inngangen til poliklinikkene (ny innkjørsel til parkeringsplassen fra 26.09.22) Google maps.

Du kan slippe av og plukke opp passasjerer rett vest for sykehusets hovedinngang og ved poliklinikkinngangen. I begge tilfeller kjører du da inn Reidar Kobros vei.

Kart over parkering og innganger finner du under praktisk informasjon.

​T-bane: Linje 1 til Frøen eller Steinerud stasjon, linje 2 eller 3 til Borgen stasjon.  

Buss:  Nr 46 til Frøensalleen eller nr 45 til Volvat.

Praktisk informasjon

Apotek

​Sykehusapoteket holder til i sykenhusets underetasje ved siden av Kirurgisk poliklinikk. Nærmeste inngang er Reidar Kobros vei 5, evt fra hovedinngangen i Diakonveien 12. ​
Apotekutsalget er åpent for alle på hverdager fra kl. 9 - 16.
Apoteket tilbyr pasienter timebestilt legemiddelsamtale med farmasøyt i eget samtalerom. Apotekets personale har taushetsplikt. 
Telefon: ​ 22 45 15 80  

Les mer om Diakonhjemmet sykehusapotek

Avbestilling og endring av time

Alle som har poliklinisk time på Diakonhjemmet sykehus får en påminning fra sykehuset på sms fem dager i forkant, og fra det elektroniske innsjekkingssystemet to timer før avtalen.

Avbestille tim​​e?

Du kan avbestille eller endre timeavtale ved å ringe sykehuset på nummeret oppgitt i innkallingsbrevet, evt. på telefon 22 45 48 00 . Telefonkontakt kun mulig på dagtid.​

NB: Man kan ikke lenger endre time elektronisk i MinJournal, da den er fjernet pga sikkerhetsproblemer.

Timeavtalen må endres minst 24 timer i forveien på hverdager eller senest kl. 12 på fredag hvis timen er på mandag, hvis ikke må du betale gebyr. 

Gebyret for ikke å møte opp til avtalt time er kr. 1.500,- for pasienter som mottar fysiske helsetjenester og kr. 375,- for pasienter som mottar psykiske helsetjenester. Dette gjelder selv om du har frikort eller er fritatt for egenandel.

Beløpene er fastsatt av Helse- og omsorgsdepartementet. Følg med på Helsenorge​​ for endringer.​

Ved endringer eller avbestillinger av operasjon bør sykehuset kontaktes senest en uke før operasjonstidspunktet for at sykehuset skal få omprioritert sine ressursser. Manglende oppmøte til planlagte timer i sykehuset legger beslag på store ressurser årlig.​

Luftveis​sympt​​​​​omer?

Har du luftveissymptomer ellerer i karantene?
Les mer om hvordan du skal forholde deg:
Oppdatert ​informasjon om koronavirussituasjonen​.

Besøkstider/visittider

Fysisk helse og administrasjon på Steinerud

  • Alle sengeenheter: Kl. 14.00 -18.00
  • Postoperativ/intensiv: Kl. 12.30 - 14.30 og 17.00 - 19.30.  Merk: Nyopererte pasienter kan ikke få besøk på operasjonsdagen mens de ligger på overvåkningen. Dagkirurgiske pasienter kan ikke motta besøk.
  • Nasjonal behandlingstjeneste for revmatologisk rehabilitering (NBRR): Gjør avtale med den enkelte pasient
På de somatiske avdelingene kan man ha besøk av maks to besøkende/pårørende om gangen i visittiden, kl 14 - 18.

Psykisk helse Vinderen

  • Hverdager kl. 16.00 - 21.00
  • Helger hele dagen fram til kl. 21.00

På de psykiatriske avdelingene avtaler man individuelt. Vi oppfordrer generelt til å begrense besøk.
Besøkende og polikliniske pasienter skal følge smittevernreglene under oppholdet på sykehuset (selv om man er vaksinert).

​Besøkstidene er veiledende og kan tilpasses.​

​Barn er velkommen sammen med voksne. Personer med feber, forkjølelse eller andre infeksjoner bør ikke besøke innlagte pasienter. Ved tvil, kontakt personalet.

Betaling, egenandel og frikort

Etter besøk kan du betale via Vipps, automat i resepsjonen eller ​du kan få faktura hjem.​​

Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel. Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler. Når du viser frikort, slipper du å betale egenandeler for resten av kalenderåret.

Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste. 

Oversikt over  egenanndeler på Helsenorge.no 


Blodprøver

Fysisk helse

Avdeling for medisinsk biokjemi betjener pasienter innlagt i sykehuset, polikliniske pasienter og pasienter fra flere sykehjem i sykehusets sektor. Via lenken under finner du praktisk informasjon om tjenesten.

Avdeling for medisinsk biokjemi
Åpningstider:
Mandag – fredag: kl. 07.30 – 15.30
Lørdag/søndag/helligdag: STENGT 
(Onsdag før skjærtorsdag, julaften og nyttårsaften: kl. 07.30 – 12.00)

Timebestilling ikke nødvendig
Unntak: Glukosebelastning Tlf.  22 45 15 70

På Diakonhjemmet Sykehus kan pasienter få prøveresultatet dersom de henvender seg om dette.

Psykisk helse

Ved Senter for psykofarmakologi har vi bred kunnskap om medisiner som brukes av pasienter med psykiske lidelser. På vårt laboratorium måles mengden medisin i blodet. Vi analyserer også gener som har betydning for effekt og bivirkninger av medisiner.


Blomster og parfyme

Bruk av sykehusets e-postadresse

Ikke send sensitiv informasjon av personlig eller medisinsk karakter i en epost.
Slike henvendelser må sendes

Diakonhjemmet sykehus
Postboks 23 Vinderen
0319 Oslo

Les mer via lenken under:
Bruk av sykehusets e-po​stadresse ​

Finn oss

Steinerud
Diakonveien 12, 0370 Oslo (Kart)
På Steinerud finner du:

  • Fysisk helse
  • Alderspsykiatrisk avdeling 
  • Tilhørende poliklinikker
  • Akuttmottak
  • Medisinske serviceavdelinger 
  • Apotek og administrasjon.


Vinderen
​Forskningsveien 7 og 13, 0373 Oslo (Kart​)
På Vinderen finner du: 
  • Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP Vest) 
  • Senter for Psykofarmakologi (SFP)
  • Voksenpsykiatrisk avdeling Vinderen

Frivillighet og sykehusverter

​Diakonhjemmet sykehus har lenge benyttet frivillige som et supplement til de oppgavene som profesjonelle ansatte utfører. Vi søker frivillige til ulike oppgaver. Kanskje finner du noe som passer for deg? 

Hva kan frivillige bidra med?

Sykehusvertene har tilhold i hovedinngangen og i poliklinikkområdet på Steinerud, der de kan hjelpe deg med registrering når du ankommer sykehuset. De kan hjelpe deg å finne frem, følge til og fra poliklinikker og behandlingssteder eller følge ut til taxi. Sykehusvertene er synlige i sine mørke blå sykehuskitler. Ta kontakt om du har behov for hjelp.  
Andre frivillige kan delta i våke- og nærværstjeneste hvor de sitter ved sengen til pasienter som har ekstra behov. Noen bruker litt av sin tid til enkelt vedlikehold, og egne Kirkeverter kommer på søndager og hjelper pasienter til og fra sykehuskirken.
De frivillige skal selvsagt ikke overta de ansattes oppgaver og funksjoner, men bidra med det lille ekstra som gjør at pasienter og pårørende får et godt møte med sykehuset.

Frivillighet ved Diakonhjemmet sykehus

Gavekonto

Noen ønsker å gi små eller store gaver til sykehuset, dette er vi svært takknemlige for. 

Ønsker du å gi en gave?
Diakonhjemmet sykehus har gavekonto 7038 05 28426

Hjertelig takk om du ønsker å gi noe.

Helseopplysningsskjema

Journalinnsyn

​Pasientjournalen inneholder opplysninger om diagnose, sykdomsforløp, behandling, informasjon som er gitt og annet som kan være av betydning for den aktuelle behandlingen, eller for en eventuell senere behandling.

Les også om pasientjournalen på www.helsenorge.noRett til innsyn i egen journal
Som pasient har du rett til innsyn i din journal og du har rett til å få forklart faguttrykk og annet av betydning for å forstå innholdet i journalen.

Du har også rett til å få utlevert loggen over hvem som har lest din journal.

Pasienter knyttet til Diakonhjemmet sykehus har foreløpig ikke anledning til å lese journalen sin elektronisk.  
Vi kommer tilbake med den muligheten på et senere tidspunkt.

Se Rett til innsyn i egen journal​

Ved spørsmål ring Sentralbordet ved Diakonhjemmet sykehus 22 45 15 00. Hverdager fra kl 09.00 – 14.30

Kart, parkering og adkomst

Adkomst til Steinerud

  • T-bane: Linje 1 til Frøen eller Steinerud stasjon, linje 2 eller 3 til Borgen stasjon.  
  • Buss: Nr 46 til Frøensalleen eller nr 45 til Volvat​
  • Bil: Ta av fra Sørkedalsveien i rundkjøringen ved Volvat Medisinske Senter og Skeidar og kjør inn Diakonveien. Skal du til hovedinngangen er det parkeringsplass etter 500 meter rett frem. Skal du til inngang Reidar Kobros vei (poliklinikker, blodprøvetaking og apotek), ta til venstre i Borgenveien rett etter Volvat Medisinske Senter, deretter stikkvei til høyre for å komme inn på gjesteparkeringsplassen nedenfor inngangen til poliklinikkene (ny innkjørsel til parkeringsplassen fra 26.09.22)  Google maps.
    Du kan slippe av og plukke opp passasjerer rett vest for sykehusets hovedinngang og ved poliklinikkinngangen. I begge tilfeller kjører du da inn Reidar Kobros vei.

Adkomst​ til Vinderen

  • T-bane: ​Linje 1 til Vinderen eller linje 4 eller 5 til Blinderen.
  • Buss: Nr 23 til Gaustad. Se www.ruter.no for mer informasjon.
  • Bil: Ta av fra Slemdalsveien ved Gaustad stasjon, og følg skilting inn ved Forskningssentrene. Parkering på anvis​te plasser. 

Parkering Steinerud​

Parkering utendørs på P1 og P5 er avgiftsbelagt man. til lør. mellom kl 09.00 og 15.00. Pris: Kr. 50,- pr time. Søndager og røde dager er det gratis parkering. Julaften, påskeaften og nyttårsaften regnes som hverdager med avgift til klokken 15.00​.

Det er også mulig å parkere innendørs i parkeringshuset P4. Her er prisen for tiden kr 40,- per time, maks 200,- pr døgn. Avgiften gjelder hele døgnet alle dager.​​

Besøkende med gyldig parkeringskort for forflytningshemmede kan parkere gratis på oppmerkede HC-plasser i Reidar Kobros vei.
Dersom man benytter Easypark påløper det servicetillegg.

Besøkende som fakturerer for sine tjenester til Diakonhjemmet, må parkere på avgiftsparkeringen og eventuelt ta parkeringsavgiften med på fakturaen.​​ 

Vi har i overkant av 300 sykkelparkeringsplasser på ​Steinerud.


​​​Det er billettløs parkering på gjesteparkeringsplassene på Steinerud. Ditt kjennemerke registreres når du kjører inn i parkeringsanlegget. Parkeringstiden starter automatisk.​​

Før du forlater parkeringsanlegget har du følgende betalingsalternativer:

  1. Ved avreise: Benytt betalingsautomat ved parkering
  2. Easypark app, med automatisk trekk på kortet
  3. Via parcnordic.no innen 72 timer
  4. Faktura i posten for parkert tid. Administrasjonsgebyr påløper.

Parkering Vinderen

På Vinderen er det for tiden 21 p-plasser hvorav 4 av dem er el-bilplasser med krav til lading. Disse er merket med grønt. I tillegg er det 2 stk. HC-plasser, merket med blått. 

Parkering på rødmarkerte plasser er forbeholdt ansatte med gyldig p-avtale.

Parkering kun på oppmerkede p-plasser. P-avgift fra 07.00 til kl. 17.00​

Oversiktskart over parkering på Vinderen

​Se Google maps:

Eventuell klage på kontrollavgift​ sendes til Park Nordic.​

Kiosk og kafe

På Steinerud er det kiosk og kafé i 1. etasje ved hovedresepsjonen som har varme og kalde retter,​ kaker og drikke ​​. Det finnes i tillegg automater med enkel drikke i resepsjonsområdet. 

Åpningstider:
Mandag - fredag: kl 09 - 16.30
Lørdag - søndag: kl 10 - 16

Det er ikke minibank på sykehuset. 

Mobiltelefon, trådløst nettverk, sosiale medier

​Mobiltelefoner kan brukes fritt på sykehuset, bortsett fra i disse områdene: intensiv- og postoperativenheten, operasjonsstuer, Akuttmottaket, OBS-posten og dagkirurgen. Det er ikke tillatt å bruke telefonens kamera- eller lydopptaksfunksjoner inne i sykehusets lokaler. Vis generelt hensyn ved bruk av mobiltelefon på sykehusets område, sett den gjerne på lydløs eller vibrering.

Det er trådløst nettverk på sykehuset som alle pasienter og besøkende kan benytte. 
Nettverksnavn: Gjestenett 

Stadig flere pasienter og pårørende deler sine opplevelser i sosiale medier. Husk da å ta hensyn til andre pasienter og til våre ansatte.

Huskeregler:

  • Ikke del informasjon om andre som det er sannsynlig
    at de selv ikke ville ha offentliggjort

  • Ikke publiser bilder eller identifiser andre uten at de
    har gitt tillatelse til det på forhånd

  • Hvis du er i tvil om noe er greit å skrive, ikke skriv det

Måltider

Serveringstidspunkt for måltider vil variere ut fra belegg og bemanning på sengepostene.​

Utkjøringstider for mattraller fra hovedkjøkken - Steinerud

Hverdager:
Frokost: utkjøring kl. 08.00 (innhenting av tralle: kl.10.00)
Lunsj:    utkjøring kl. 11.40 (innhenting av tralle: kl.13.00)
Middag: utkjøring kl. 15.30 (innhenting av tralle: kl. 17.00)
Kveldsmat sendes sammen med middagstrallen.

Helg og høytid:
Frokost: Utkjøring kl. 08.20 (innhenting av tralle: kl.10.30)
Middag: Utkjøring kl. 12.30 (innhenting av tralle: kl. 14.10)
Kveldsmat: Utkjøring kl. 15.30 (innhenting av tralle: kl. 17.00)

Senkvelds sendes sammen med trallen med kveldsmat og serveres av helsepersonell etter egne rutiner.


Overnatting

​Noen pasienter trenger å overnatte utenfor sykehuset før innleggelse eller poliklinisk behandling. Det er dessverre ikke muligheter for overnatting på Diakonhjemmet. Det finnes pasienthotell som tilbyr overnatting for pasienter og pårørende, dette må man bestille selv. 


Ved behov for overnatting, kontakt en av følgende:

  • Gaustad hotell (tidligere Rikshospitalets pasienthotell): Telefon 23 25 24 00
  • Hotell Montebello (tidligere Radiumhospitalets pasienthotell): Telefon 23 25 24 00  
  • Ullevål sykehus, Pasienthotellet: Telefon  21 60 36 00

Pasienter oppfordres til å henvende seg til sitt lokale NAV-kontor før innleggelsen for å forhindre eventuelle misforståelser med hensyn til dekning av utgifter.

Ved akutte sykdomsproblemer før innleggelsen, kontakt sykehusets akuttmottak.

Pasientreiser

​Reiser du til eller fra offentlig godkjent behandling, har du rett på å få dekket nødvendige utgifter til reise. Hovedregelen er at du får dekket billigste reisemåte med rutegående transport til og fra nærmeste behandlingssted.

Du velger selv hvordan du ønsker å reise, men velger du å ikke benytte deg av rimeligste rutegående alternativ, vil du kun få dekket beløp tilsvarende billigste rutegående transport.  Avstanden til behandlingsstedet må være minst ti kilometer, og reisen må koste mer enn lokal minstetakst med rutegående transport.

Les mer om pasienttreiser: 
Rettigheter og muligheter for pasienter

Du finner all nødvendig informasjon på pasientreiser.no
Du kan også ringe telefon 05515 

Preste- og diakontjenesten

​Sykehusprestene og sykehusdiakonen har bred kompetanse og lang erfaring i å møte mennesker i sorg, uro og krise. De er lyttende medmennesker og fagpersoner med taushetsplikt.

Diakonhjemmet sykehus har tre prester og en sykehusdiakon. De betjener sykehusets medisinske, kirurgiske og psykiatriske sengeposter, samt poliklinikkene. Prestene har samtaler med pasienter, pårørende og ansatte. De arrangerer gudstjeneste hver søn- og helligdag, de tilbyr nattverd- og forbønnshandlinger ved sengen og seremonier ved avslutningen av livet og syninger ved behov.

Pasienter som tilhører andre religioner og livssyn, skal få kontakt med sitt samfunn når de ønsker det. Sykehuspresten vil være behjelpelig med å formidle slik kontakt.

Les mer på

Smittevern - hjelp oss å hindre smitte

​På grunn av koronavirussituasjonen kan det være spesielle retningslinjer mtp. smittevern og begrensninger på besøk. Oppdatert informasjon om dette finner du her: Informasjon om koronasituasjonen

Har du tidligere fått påvist antibiotikaresistente bakterier (MRSA, VRE, ESBL), må du gi oss beskjed.

Diakonhjemmet sykehus arbeider for å forebygge spredning av bakterier som er motstandsdyktige mot antibiotika. Forekomsten av disse bakteriene er mye høyere i land utenfor Norden enn i Norge.

Du må kontakte fastlegen din før innleggelse eller poliklinisk konsultasjon, dersom du i løpet av de siste 12 månedene:

  • har arbeidet i helsetjenesten utenfor Norden
  • har fått tannbehandling utenfor Norden
  • har fått behandling på sykehus utenfor Norden
  • har fått poliklinisk kirurgisk behandling utenfor Norden
  • har kronisk eksem, sår eller hudinfeksjon og har oppholdt deg sammenhengende i mer enn seks uker utenfor Norden
  • har oppholdt deg i flyktningeleir eller barnehjem utenfor Norden
  • tidligere har vært smittet av resistent mikrobe eller bodd i samme husstand som en som er smittet av resistent mikrobe
  • har besøkt eller arbeidet i svinefarm utenfor Norge

I disse tilfellene må du be fastlegen vurdere om undersøkelse for bakterier som er motstandsdyktige mot antibiotika er påkrevd.

Dersom undersøkelsen er nødvendig, vil denne være gratis og du skal ikke betale egenandel. Be fastlegen om å sende kopi av prøvesvaret til sykehuset.

Ved spørsmål kan du ta kontakt med din fastlege eller med sykehusets smittevernrådgiver.



Sykehuskirke, kapell og stillerom

​På Steinerud er det et døgnåpent kirkerom like til høyre for hovedinngangen, i resepsjonsområdet. I 1. etasje er også et stillerom som alltid er åpent. Her er du velkommen til en rolig stund. Det er også et stillerom i hovedbygningen på Vinderen som er tilgjengelig for alle.

I kapellet ved nordvestre hjørne av sykehuset kan prestene tilby båreandakter i forbindelse med overføring til begravelses-/bisettelsessted.

Tolketjeneste

​Sykehus har et ansvar for å sikre god kommunikasjon mellom helsepersonell og pasienter med begrensede norskkunnskaper. Ved behov kan du ringe sykehuset og be om at det bestilles kvalitfisert tolk. Tolketjenesten er gratis for pasienten. Du kan ha rett til tolk selv om du snakker norsk til daglig.

  • Bare en kvalifisert tolk skal brukes som tolk.
  • Barn eller andre familiemedlemmer skal ikke brukes som tolk.
  • Hvis du ikke kan møte til avtalt time, må du avbestille senest 24 timer i forveien. Hvis ikke, må du likevel betale for konsultasjonen. Det er særlig viktig å huske på dette når tolk er bestilt.

Se mer: Rett til tolk​

Verdisaker

​Sykehuset tar ikke ansvar for penger og verdisaker som oppbevares på pasientrommene og er normalt ikke erstatningspliktig for pasienters eiendeler som blir ødelagt/borte. Sykehuset anbefaler derfor våre pasienter ikke å ta med verdisaker, smykker eller større pengebeløp. Personlige eiendeler oppbevares på eget ansvar under sykehusoppholdet med mindre det deponeres i sykehusets forvaring.

Videokonsultasjon - brukerveiledning for pasienter

​Til deg som er tilbudt videokonferanse med en behandler på Diakonhjemmet Sykehus. Følg instruksjonen via lenken under for å koble deg opp.

Videokonsultasjon - brukerveiledning for pasienter


Fant du det du lette etter?