EBNOR (Evalueringsverktøy for Brukermedvirkning)
Type instrument: |
Selvrapporterende, evaluerende spørreskjema. |
Målgruppe: |
Brukerutvalgsmedlemmer, brukerrepresentanter, ansatte, ledere, styremedlemmer og andre med ansvar for brukermedvirkning i organisasjonen. |
ICF-nivå: |
Deltakelse, kontekstuelle faktorer. |
Kort beskrivelse: |
Spørreskjemaet evaluerer organiseringen, innflytelsen og påvirkningen av brukermedvirkning i utvikling og levering av helsetjenesten. Skjemaet kan benyttes til å sammenligne brukermedvirkning mellom helseorganisasjoner og består av 35 spørsmål. I tillegg til bakgrunns spørsmål og avsluttende tanker, kartlegger EBNOR fire hovedområder herunder strategi og praksis, deltagelseskultur, innflytelse og påvirkning og samarbeid og felles formål. |
Anskaffelse: | |
Utviklet av: |
Utviklet i samarbeid mellom Nasjonal Kompetansetjeneste for Revmatologisk Rehabilitering, NKRR; Avdeling for Digital Helseforskning, Oslo universitetssykehus HF, OUS; og Folkehelseinstituttet, FHI |
Oversatt til norsk |
Originalspråket er engelsk. Oversatt til norsk av Andrew Garratt, Joachim Sagen, Elin Børøsund, Cecilie Varsi, Ingvild Kjeken, Hanne Dagfinrud og Rikke Helene Moe. |
Metodiske og revmatologiske referanser: |
Testet for reliabilitet og validitet omtalt i denne artikkelen: Garratt A., Sagen J., Børøsund E., Varsi C., Kjeken I., Dagfinrud H., Moe R.H. The Public and Patient Engagement Evaluation Tool: Forward-backwards translation and cultural adaption to Norwegian. Les sammendraget på PubMed |
Tilleggsinformasjon: |
EBNOR er en oversatt versjon av the Public and Patient Engagement Evaluation Tool (PPEET) Abelson, J., Li, K., Wilson, G., Shields, K., Schneider, C., & Boesveld, S. (2016). Supporting quality public and patient engagement in health system organizations: development and usability testing of the Public and Patient Engagement Evaluation Tool. Health expectations: an international journal of public participation in health care and health policy, 19(4), 817–827. https://doi.org/10.1111/hex.12378 Spørsmålene 3,15, 24, 25 og 34 er lagt til det originale skjema for å kulturelt tilpasse evaluering av brukerutvalg tilknyttet rehabiliteringsinstitusjoner i Norge. 3. Hvor ofte samarbeider du med ansatte som har ansvar for brukermedvirkning? 15. Er ansvarsoppgavene til brukerutvalget tydelig beskrevet? 25. Har brukerrepresentantene stemmerett i møter der ansatte er representert? (Eksempelvis i kvalitets og sikkerhetsutvalget, i styremøter og i brukerutvalgsmøter). 24. Er brukerrepresentanter likestilte deltagere i møter der ansatte er representert? (Eksempelvis i kvalitets og sikkerhetsutvalget, i styremøter og i brukerutvalgsmøter). 34. Samlet sett tror jeg både pasienter, ansatte og organisasjonen som helhet styrkes som følge av brukermedvirkning? |