The Rheumatoid Arthritis therapeutic DRUg Monitoring trial (RA-DRUM)

Effekt av proaktiv terapeutisk legemiddel monitorering på opprettholdelse av vedvarende sykdomskontroll hos voksne med revmatoid artritt behandlet med en subkutan tumor nekrose faktor-hemmer: The Rheumatoid Arthritis therapeutic DRUg Monitoring trial (RA-DRUM).

Om studien

Formålet med studien er å undersøke om individualisert legemiddeldosering av TNF-hemmere basert på regelmessige vurderinger av legemiddelnivået i blodet er bedre enn standard behandling hos voksne med revmatoid artritt.

Studien innebærer utprøving av en ny behandlingsstrategi for legemiddelgruppen TNF-hemmere. Nåværende retningslinjer anbefaler samme dose til alle som bruker adalimumab for revmatoid artritt. Vi ønsker å undersøke om effekten av adalimumab blir bedre dersom man tilpasser dosen til hver enkelt pasient basert på konsentrasjonsmålinger av adalimumab i blodet.

Som deltager vil du følges i studien i totalt 18 måneder. Gjennom studien vil det bli gjennomført kliniske undersøkelser og rutinemessige blodprøver. Deltakelse i studien vil innebære studievisitter ved oppstart, etter 4, 8, 12 og 18 måneder, og det forventes noe ekstra tidsbruk i forbindelse med hvert studiebesøk i forhold til en ordinær konsultasjon. I tillegg vil det være korte elektroniske visitter og blodprøvetaking hver annen måned. Her svarer du på et spørreskjema digitalt via din telefon/pc eller nettbrett, og avgir en blodprøve ved din lokale revmatologiske avdeling.

Vitenskapelig tittel

The Rheumatoid Arthritis therapeutic DRUg Monitoring trial (RA-DRUM)

Les mer om studien

Prosjektside i Cristin (Current research information system in Norway)

Informasjon om deltakelse

Studien er åpen for rekruttering fra 01.06.2024 fram til 31.12.2027

Hvem kan delta?

Personer med revmatoid artritt som bruker adalimumab og som følges ved en revmatologisk avdeling i Norge kan delta. Kontakt din behandlende lege på sykehuset for henvisning til deltakelse i studien.

For at du skal bli vurdert som deltaker i en klinisk studie, må vanligvis din behandlende lege sende en forespørsel til det sykehuset som er ansvarlig for studien. Du må også passe inn i de kriteriene som forskerne har satt for å velge ut pasienter til sine studier.

Hva innebærer studien?

Vær oppmerksom

Dersom du velger å delta i studien vil du få tett oppfølgning som vil sikre god kvalitet og standardisert vurdering av behandlingseffekt og bivirkninger. Uavhengig av behandlingsgruppe vil du ved mistanke om økt sykdomsaktivitet få tilbud om en rask time for vurdering og om nødvendig justering av behandling.

Ulempen ved å delta i studien er først og fremst noe økt tidsbruk ved hver kontroll, at du må fylle ut spørreskjema (tidsbruk ca. 10 minutter) og ta blodprøver hver annen måned. Det er ingen spesiell risiko forbundet med disse undersøkelsene. Du vil uansett gruppe fortsette med den behandlingen du bruker nå som er godkjent og har markedsføringstillatelse. Det forventes ikke økt risiko for bivirkninger i denne studien.

Ved å delta i denne studien bidrar du til ny kunnskap. Dersom dosering basert på legemiddelkonsentrasjon og antistoffmålinger viser seg å kunne bedre behandlingen eller gi færre bivirkninger, vil denne studien kunne medvirke til en individualisert og mer optimal behandling. Dette vil ha stor betydning for pasienter med en rekke immun-medierte betennelsessykdommer som revmatoid artritt.

Silje Watterdal Syversen, e-post: RA-DRUM@diakonsyk.no

Samarbeid med