Vi tilrår at du alltid nyttar siste versjon av nettlesaren din.

6 minutter gangtest

Fysisk test

Testen er ikke sykdomsspesifikk. Den egner seg best til bruk for personer med redusert fysisk funksjon.

Kroppsnivå/aktivitet

Helsepersonell

6 minutter gangtest er en test av funksjonell kapasitet som er enkel å administrere, krever lite utstyr og kan gjennomføres innendørs.

Det kreves:

• To kjegler
  • Tape
  • Pulsmåler
  • Stoppeklokke
  • Borg RPE skala

Pasienten bør ha på joggesko/fritidssko under testen. Pasienten kan bruke det ganghjelpemiddelet han/hun bruker til vanlig.

Blodtrykksmedisin kan påvirke pulsen, og personer som går på blodtrykksmedisin vil ofte ikke få pulsøkning i samme grad.

Ved symptomer som brystsmerter, kraftig tungpust, leggkramper, svimmelhet eller utvikling av blek og gusten hudfarge skal testen avbrytes.

Tolking av resultater:  Endringen må være på minimum 50 meter for å konkludere med en forverring eller forbedring i gangdistanse. Lengre gangdistanse med samme eller lavere puls er et uttrykk for forbedring av funksjonell kapasitet. Hvis gangavstanden er lik, men pulsen lavere, kan det være et uttrykk for forbedring av funksjonell kapasitet. Hvis testpersonen vurderer seg til å være lavere på Borg skala, kan dette indikere en endring

Nettsidene til FYSIOPRIM har mer informasjon om testen:

• Kalkulator   (gjennomsnittsverdi, øvre- og nedre grense) for testen basert på alder, kjønn, høyde og vekt. Skroll deg litt nedover siden og du finner kalkulatoren.
  • Video   av hvordan testen utføres. Skroll deg litt nedover siden og du finner videoen.

Guyatt GH 1985. Du kan lese abstrakt her.

Tveter AT, Dagfinrud H, Moseng T, Holm I. Health-related physical fitness measures: Reference values and reference equations for use in clinical practice, Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, 2014. Du finner abstract  her.

Guyatt GH et al. The 6-minute walk: a new measure of exercise capacity in patients with chronic heart failure. Can Med Assoc J. 1985 Apr 15;132(8):919-23. Du kan lese abstract  her.

Sist oppdatert 13.07.2023