Vi tilrår at du alltid nyttar siste versjon av nettlesaren din.

ASDAS (Ankylosing Spondylitis Disease Activity Score)

Sammensatt test for sykdomsaktivitet som kombinerer pasientens subjektive symptom med objektive mål på inflammasjon (CRP eller ESR).

ASDAS er utviklet for personer med ankyloserende spondylitt (Mb. Bekhterev), brukes også ved aksial spondyloarthritt.

Kroppsnivå

Primært av leger, men kan benyttes av andre helseprofesjoner.

Benyttes både i klinikk og forskning til kartlegging og effektstudier. Skjemaet etterspør hvordan pasienten følte seg den siste uken i forhold til smerte i ryggen (BASDAI, spørsmål 2), smerte og hevelse i perifere ledd (BASDAI, spørsmål 3), varighet av morgenstivhet (BASDAI, spørsmål 6), patient global  og c-reaktiv protein (CRP) i mg/l eller erothrocyte sedimention rate (ESR).

Poengberegning/skårng: Det foreligger to scoringsversjoner, foretrukket versjon er ASDAS-CRP.

ASDAS-CRP : 0.12 x Back Pain + 0.06 x Duration of Morning Stiffness + 0.11 x Patient Global + 0.07 x Peripheral Pain/Swelling + 0.58 x Ln(CRP+1)

ASDAS-ESR : 0.08 x Back Pain + 0.07 x Duration of Morning Stiffness + 0.11 x Patient Global + 0.09 x Peripheral Pain/Swelling + 0.29 x √(ESR)

Internettkalkulator for begge scoringsversjonene finner du her.

Beregnet tidsbruk: circa 5 minutter.

Beregning av ASDAS-score foregår nå gjenom ASAS sin app, instruksjoner og nedlastning av appen finner du her: ASAS App - ASAS (asas-group.org)

Patient global – aksial spondyloartritt

Assessment of spondyloarthritis international society. Link til deres hjemmeside finner du her.​

Spørsmålene i BASDAI er oversatt av MSD-Norge.

Valid test, med høy diskriminerende egenskaper for å evaluere sykdomsaktivitet hos pasienter med AS.

Lukas C et al. Developement of an ASAS-endorsed disease activity score (ASDAS) in patient with ankylosing spondylitis. Ann Rheum Dis. 2009;68:18-24. Du kan lese abstractet  her.

Van der Heijde D et al. ASDAS, a highly discriminatory ASAS-endorsed disease activity score in patients with ankylosing spondylitis. Ann Rheum Dis. 2009 ;68:1811-8. Du kan lese abstractet  her.

Machado P et al. Ankylosing Spondylitis disease activity score (ASDAS): defining cut-off values for disease activity states and improvement scores. Ann Rheum Dis 2011;70:47-53. Du kan lese abstractet  her.

ASAS (Assessment of SpondyloArthritis international Society) anbefaler ASDAS som førstevalg for å registrere sykdomsaktivitet hos pasienter med AS.

Sist oppdatert 06.07.2022