Årets sykepleier innen geriatri og demens

Fagsykepleier Alcinda Maria Rudolph på Ortopedisk sengepost er kåret til Årets sykepleier innen geriatri og demens av Sykepleierforbundets faggruppe.

Publisert 15.12.2021
Sist oppdatert 05.12.2022
Alcinda Maria Rudolph med blomster, diplom og gavesjekk  ved siden av Tor Engevik
Prisvinner Alcinda Maria Rudolph på Ortopedisk sengepost A mottok blomster, diplom og gavesjekk fra Tor Engevik i NSFs`s Faggruppe for sykepleiere i geriatri og demens sist tirsdag.

Lederen Tor Engevik i NSFs`s Faggruppe for sykepleiere i geriatri og demens (FGD) og flere kolleger i det tverrfaglige teamet rundt de ortogeriatriske pasientene var med da tildelingen ble kjent, til stor overraskelse for prisvinner Rudolph.

Kompetent og kunnskapsrik

- Alcinda Maria Rudolph er kunnskapsrik og en pådriver for å holde et høyest mulig kompetansenivå på avdelingen, hun deler sin kompetanse med alle faggrupper, hennes «hjerte» ligger hos den eldre og ortogeriatriske pasienten, står det i begrunnelsen for tildelingen.

Diplom, blomster og et stipend på 5000 kroner ble overrakt av Engevik, mens hele det ortogeriatriske miljøet på sykehuset roste og gratulerte henne.

Og godordene var mange fra hennes kolleger:
– Ortogeriatrien og Diakonhjemmet hadde ikke vært det samme uten henne, mente noen. Hun representerer tverrfaglig samarbeid, langt utover eget fagfelt. Hun er avdelingens «tante Sofie», med kvaliteter som høy kompetanse, humanist og systematiker. Ikke minst var prisen en honnør til henne og til fagfeltet (sykepleien.no 14.12.2021).

Sykepleien:  Årets sykepleier: Prisvinner med stort hjerte for pasientene og avdelingen

Mange kolleger i det ortogeriatriske fagmiljøet på sykehuset ønsket å hedre prisvinner Alcinda Maria Rudolph.

FGD sin fulle begrunnelse

"Alcinda Maria Rudolph er fagsykepleier på Ortopedisk sengepost ved Diakonhjemmet sykehus. Hennes «hjerte» ligger hos den eldre og ortogeriatriske pasienten. Hun deler sin kompetanse med de andre sykepleierne på sengeposter gjennom fagdager og i hverdagen. Hun har et stort engasjement for å skape gode øyeblikk for pasientene og ønsker at alle på avdelingen skal ivareta og forebygge komplikasjoner som delir, elektrolyttforstyrrelser, nyresvikt, infeksjoner og annet. Alcinda Maria er kunnskapsrik og er en pådriver for å holde et høyest mulig kompetansenivå på avdelingen. Hun er superbruker ved innføring av dokumentasjonsprogrammet DIPS Arena og jobber daglig for at behandlingsplanene skal være gode.

Alcinda Maria håper at alle sykepleiere skal kunne oppleve hvor spennende det å jobbe innen fagområdet geriatri og ortogeriatri. Dette gjør hun med god faglighet og ikke minst medmenneskelighet og hun er derfor en verdig vinner av prisen året sykepleier i fagområdet geriatri og demens.

Bergen, den 12. november 2021
Tor Engevik, Leder NSFs faggruppe for sykepleiere i geriatri og demens"