Blant verdens beste for tredje år på rad

For tredje gang er Diakonhjemmet sykehus rangert som et av landets beste sykehus. Det er Newsweek som står for kåringen. I år er fire norske sykehus inkludert i listen over verdens 250 beste sykehus.

Publisert 22.03.2022
Sist oppdatert 05.12.2022
Direktør Anders Mohn Frafjord viser fram diplomet fra World’s Best Hospitals 2022-rangeringen. Bak ham alle klinikklederne.
Direktør Anders Mohn Frafjord viser fram diplomet fra World’s Best Hospitals 2022-rangeringen. Bak ham alle klinikklederne: Magne Flatlandsmo (anestesi og kirurgi), Mette Garvoll (konstituert, medisin), Kjetil Bergsmark (revma), Kari Helene Winger (konsti

Rangeringen inkluderer 2200 sykehus i 27 land. Det er tre land og 14 sykehus flere enn forrige års rangering. I år trekkes særlig fram sykehusenes evne til å håndtere pandemien på toppen av eksisterende utfordringer og samtidig lære og improvisere på veien.

En hyggelig oppmuntring

- Det tar vi som et særlig klapp på skulderen og en oppmuntring etter sykehusets store pandemiinnsats. Det er en ære at vi, sammen med Oslo Universitetssykehus, St. Olavs hospital og Haukeland universitetssykehus, er de norske sykehusene i landet som er kommet inn blant verdens 250 beste sykehus, sier sykehusdirektør Anders Mohn Frafjord.

Vurderingskriteriene

Newsweek-kåringen rangerer ut fra tre kriterier: En spørreundersøkelse blant helsearbeidere verden over, offentlige brukerundersøkelser og offentliggjorte medisinske kvalitetsindikatorer innen pasientsikkerhet, smittevern og behandlingskvalitet.

Les mer om rangeringen og metodegrunnlaget her:
Worlds best hospitals 2022​