Endelig mulig med nytt åpent seminar

85 engasjerte gjester møtte opp for å høre sykehusets eksperter formidle sin kunnskap om magesmerter sist mandag.

Publisert 24.05.2022
Sist oppdatert 05.12.2022
De tre foreleserne smiler står foran en vegg og smiler til fotografen
De tre foreleserne formidlet viktig kunnskap på en forståelig måte for publikum. Fra venstre: klinisk ernæringsfysiolog Siri Halland Nesse, seksjonsoverlege Johan Axel Lunding og psykologspesialist Elin Fjerstad.

Mange har magesmerter, diagnostiserte og ikke diagnostiserte, alvorlige og mindre alvorlige. Og mange har behov for kunnskap og å stille spørsmål om dette. Denne muligheten hadde de fremmøtte denne kvelden. Spørsmålene var mange, både i plenum og enkeltvis i pausen.

Leger, ernæringsfysiologer og psykologer er involvert i behandlingstilbudet sykehuset har til flere pasienter med magesmerter. Disse var representert med foredrag på det åpne seminaret, i følgende program:

• IBS og IBD – alt fra diffuse plager til kritisk sykdom
    Johan Axel Lunding, seksjonsoverlege
  • Mat som behandling?
    Siri Halland Nesse, ernæringsfysiolog
  • Smerter - en oppmerksomhetstyv
    Elin Fjerstad, psykologspesialist

Sykehuset har i flere år arrangert tilsvarende åpne publikumsseminar, en – to ganger i året. Med unntak av de to-tre siste år.
- Vi var derfor veldig spente på forhånd om noen fremdeles var interesserte i denne møteformen, sier kommunikasjonssjef Pernille Lønne Mørkhagen, som ledet møtet. – Når vi så engasjement til de fremmøtte i går bestemte vi oss imidlertid ganske raskt for å arrangere nytt møte allerede til høsten. Dette setter tydeligvis mange pris på.