Fag og miljø engasjerte på Grønn kongress 2022

Fredag 17. juni arrangerte Klinikk for revmatologi, poliklinikk og forskning Grønn kongress Revmatologi. Over 400 var påmeldte til den hybride fagdagen som kombinerer det nyeste av viktig kunnskap for forskning og klinisk praksis med et grønt fokus.

Publisert 21.06.2022
Sist oppdatert 29.12.2023
Salen var full under årets Grønn kongress og deltagerne var engasjerte.
Engasjerte deltagere under årets Grønn kongress. Her fra premiæren til miljøfilmen.

​Salen i Nationaltheateret konferansesenter var fullsatt da årets Grønn kongress ble innledet med miljøforedrag av Julie Sørlie Paus-Knutsen, økotoksikolog og forsker fra Universitet i Oslo. Årets miljøfilm fra klinikken hadde deretter premiere, denne gangen med sykehuset sitt bidrag til det virale fenomenet «Sing for the climate». Se musikkvideoen som medarbeidere fra sykehuset har laget: ​

​Grønn kongress startet opprinnelig fordi klinikken ønsket å redusere mengden reiser til utlandet i forbindelse med store internasjonale konferanser, men fortsatt opprettholde viktig fagligoppdatering og fellesskap. Reisebegrensningene under pandemien satte også fart på arbeidet med å utvikle Grønn kongress. Derfor henter Grønn kongress faglig oppdatering fra utlandet og tilbyr høydepunktene til det nasjonale fagmiljøet her hjemme i Norge, i en klimavennlig ramme.

Kjetil Bergsmark forteller: «For å skape varige miljøvennlige forandringer må vi starte med holdningene til folk, det er der det starter. Derfor er en grunntanke for Grønn kongress at arrangementet både skal bidra til å skape disse holdningsendringene, og vise at formidling med skikkelig faglig tyngde kan gjøres med klimavennlige rammer. Vi kan ikke tenkte på fag og miljø separat men vi må tenke på det sammen, for store deler av hverdagen er vi jo på jobb.» ​

Ny kunnskap fra det internasjonale fagmiljøet

Tuva Moseng, Lena Bugge Nordberg, Kjetil Bergsmark,  økotoksikolog Julie Sørlie Paus-Knutsen og Guro Løvik Goll

Komitemedlem Tuva Moseng, komitemedlem Lena Bugge Nordberg, komitemedlem Kjetil Bergsmark, økotoksikolog Julie Sørlie Paus-Knutsen og komitemedlem Guro Løvik Goll i forkant av årets kongress.

I år ble faginnholdet hentet fra den europeiske revmatologikonferansen EULAR 2022. Dyktige Forelesere oppsummerte og presenterte høydepunktene fra konferansen. De ble også utfordret til å kommentere hva som vil være spesielt viktig for videre forskning og klinisk praksis i Norge. Foreleserne var ansatte fra Diakonhjemmet sykehus og Oslo universitetssykehus.

Overlege og seniorforsker Guro Løvik Goll var sammen med fysioterapeut og forsker Tuva Moseng ansvarlig for programkomiteen til årets arrangement.

Guro Løvik Goll forteller at de er svært fornøyde med årets program. «Foreleserne har gjort en stor innsats og gitt et resultat med høy faglig kvalitet. I de fysiske lokalene har det vært fullsatte saler, både felles og i parallellsesjonene. Digitalt har det også vært gode seertall.»

Grønt fokus engasjerer​

Også i år ser vi at et grønt fokus i et arrangement med sterk faglig tyngde engasjerer. I tråd med dette har miljøaspektet vært en sentral del av organiseringen til årets arrangement. Fra valg av konferanselokale og mat, til valg av deltagermulighet og i kommunikasjonen med deltakerne. Blant annet ble digitale deltagere oppfordret til å se arrangementet sammen.

Julie Sørlie Paus-Knutsen, økotoksikolog og forsker fra Universitet i Oslo

Julie Sørlie Paus-Knutsen, økotoksikolog og forsker fra Universitet i Oslo holdt årets miljøforedrag: Blomsten, bien og giften: pollinatorenes problemer i den moderne verden.

De påmeldte fikk også noen miljøutfordringer de kunne gjøre i hverdagen frem mot Grønn kongress. Eksempelvis å diskutere klima i lunsjen, ikke bruke gift i hagen eller å la gresset gro frem til arrangementet. Dette ble godt mottatt også i år, med mange påmeldte.

Årets Grønn kongress er miljøsertifisert gjennom stiftelsen FEE Norway.

Les mer om Grønn kongress