Felles henvisningsmottak – ett år etter oppstart
1. september 2023 fikk landets distriktspsykiatriske sentre (DPS) ansvaret for å vurdere alle henvisningene til avtalespesialister i psykisk helsevern. Målet var å sikre pasientene like rettigheter – enten de blir henvist til en avtalespesialist eller et DPS. Hvordan har det gått?
– Nå, ett år etter oppstart, kan vi konkludere med at det har gått bra. Noen innkjøringsproblemer har det selvfølgelig vært, men alt i alt er både avtalespesialister, fastleger, pasienter og vi fornøyd med den nye ordningen, sier Håkon Lycke, assisterende avdelingsleder ved Voksenpsykiatrisk avdeling Vinderen (VPA).
Bakgrunn
Tidligere sendte fastleger henvisninger til privatpraktiserende avtalespesialister (helse-sorost.no) innen psykisk helsevern til avtalespesialistene de hadde kjennskap til. Fastlegene brukte mye tid på å finne en med ledig kapasitet. Pasienter som ble henvist til en avtalespesialist hadde heller ikke de samme rettighetene som pasienter som ble henvist til distriktspsykiatrisk senter (DPS). De fikk ikke rettighetene sine vurdert i henhold til pasient- og brukerrettighetsloven (lovdata.no).
Dette innebar at pasienten ikke hadde rett til å få vurdert henvisningen sin innen ti dager. Pasientene fikk heller ikke tildelt en juridisk bindende frist for når helsehjelpen senest skulle starte. Dette ønsket Helse Sør-Øst å endre ved å etablere felles henvisningsmottak (helse-sorost.no).
Nye samarbeidspartnere
I sykehusets sektor er det omkring 30 avtalespesialister innen psykisk helsevern. Disse driver egen privat virksomhet som samtidig inngår i det offentliges sørge-for-ansvar gjennom driftsavtalen de har med sykehuset. I sørge-for-ansvaret er det en forventning om at avtalespesialistene skal bidra til å redusere ventelistene ved aktuelt helseforetak.
For Håkon Lycke og hans kolleger var det viktig å bli kjent med disse da ansvaret for vurdering av henvisninger ble lagt på VPA. Lycke og psykologspesialist Sara Lindholm har derfor hatt individuelle samtaler med alle de aktuelle avtalespesialistene.
– Vi har brukt tid på å bli kjent med våre nye samarbeidspartnere. På veien har vi lært at det er mange flinke avtalespesialister der ute med ulike styrker og praksisprofil. Vårt felles mål er at den totale kapasiteten skal brukes best mulig, forteller Lycke.
Fordeler ved felles henvisningsmottak
- Rettighetsvurdering: Alle pasienter blir rettighetsvurdert i henhold til pasient- og brukerrettighetsloven. Det betyr at de i løpet av 10 virkedager skal få avklart om de har behov for, og derved rett til, nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten.
- Tidsfrist for behandlingsoppstart: Pasienter med rett til nødvendig helsehjelp får en juridisk bindende frist for når helsehjelpen skal starte.
- Effektivitet: Henvisninger behandles raskere fordi de går gjennom en sentralisert prosess som sørger for at de raskt kommer til riktig sted.
- Mer rettferdig prioritering: Henvisningene blir vurdert og prioritert i henhold til prioriteringsveilederen. Dette sikrer at pasienter med rett prioriteres.
- Forbedret koordinering: Dette systemet bidrar til bedre koordinering mellom DPS-ene og avtalespesialistene, noe som kan forbedre kvaliteten på pasientbehandlingen.
- Redusert administrativt arbeid: Når henvisningene vurderes ved DPS-ene, reduseres den administrative jobben for fastlegene og avtalespesialistene.
Felles henvisningsmottak bidrar dermed til å forbedre pasientflyten og kvaliteten på helsetjenestene.
De fleste er fornøyd
VPA har hatt en betydelig økning av henvisninger i 2024 sammenlignet med 2023. Lycke tror det er bra at pasientene får raskt svar på henvisning og at de får en frist for oppstart av helsehjelpen.
– Fastlegene er veldig positive til den nye ordningen, og for pasientene tror jeg det er bra at de får svar på henvisning og at de får en frist for oppstart av helsehjelp. Noen reagerer på at de skal til avtalespesialist, noen ønsker en annen avtalespesialist enn den de får tildelt, og noen reagerer på at de ikke får tildelt en avtalespesialist, men i stedet tilbys behandling på VPA. Det er likevel slik at vi har inntrykk av at de aller fleste er fornøyd med den nye ordningen og det tilbudet de får, sier Lycke.