Finn helseinformasjon du kan stole på
Brukerutvalget ved sykehuset (BU) gjennomfører nå en kampanje for å øke pasienters og pårørendes helsekompetanse. BU ønsker at pasienter og pårørende skal mestre hverdagen best mulig, og håper at møtet med helsevesenet skal bli godt.

Pasienter og pårørende anbefales å forberede seg ved å søke informasjon fra nettsteder de kan stole på. Som hjelp til pasienter og pårørende deler Brukerutvalget ut et kort som viser vei til flere nettsteder som er til å stole på.

Nettsteder anbefalt av sykehusets brukerutvalg
www.helsenorge.no blir jevnlig oppdatert. Her ligger mye nyttig informasjon, som du kan finne uten å måtte logge seg inn med bank-id. Dette gjelder blant annet informasjon om ulike sykdommer, og om rettigheter både for pasienter og pårørende. Det er også oversettelse til engelsk og samisk.
Når du er innlogget, kan du bestille time hos fastlege, fornye resepter, sjekke egen pasientjournal, samt ha E-konsultasjon med fastlegen.
Pårørende kan få fullmakt fra pasienten slik at vedkommende kan gå inn på pasientens sider med egen bank-id hvis det er behov for dette.
I mange bydeler kan pårørende også kommunisere digitalt med hjemmetjenesten via www.helsenorge.no. Da er de sikre på å få tak i rette vedkommende, og de slipper å være avhengig av telefontider.
www.oslo.kommune.no/helse-og-omsorg er nettsidene til helse og omsorgsdelen av Oslo kommune. Under ‘helsetjenester’ finnes mye nyttig informasjon om psykisk helsehjelp, smittevern, vaksiner, fysioterapi, ergoterapi, rehabilitering, tjenester og hjelpemidler i hjemmet, tilbud ved nedsatt funksjonsevne, dagtilbud, samt informasjon og støtte til pårørende.
www.diakonhjemmetsykehus.no inneholder mye viktig informasjon for pasienter og pårørende. Pasientopplæring kommer enkelt opp, og du kan søke på ulike sykdommer og behandlinger. Praktisk informasjon om parkering, besøkstider m.m. kan også være nyttig.
www.profesjon.no/brukerorganisasjoner gir oversikt over pasient- og brukerorganisasjonene som pasienter og pårørende kan ha stor nytte av.
Her er noen eksempler:
- Landsforeningen for Hjerte- og Lungesyke har en god rådgivningstjeneste vedrørende hjertesykdom, lungesykdom, hjerneslag, språk- og svelgevansker, juridiske råd og pasientrettigheter. På sidene til LHLs lokallag i Oslo kan aktivitetskalenderen anbefales.
- Norges Astma- og Allergiforbund gir gode tips for at de som har astma, allergi, eksem, kols og andre overfølsomhetssykdommer skal kunne leve best mulig med disse.
- Norsk Revmatikerforbund forklarer de ulike diagnosene innen revmatisk sykdom. Det opplyses også om Hjelpetelefonen ‘NRF hjelper deg’.
- Kreftforeningen har nyttig informasjon om symptomer, undersøkelser, behandling, rettigheter, informasjon og råd til pårørende, samt ulike lokale og digitale hjelpetilbud, møteplasser og arrangementer.
- Mental helse har blant annet en Hjelpetelefon 116 123 som er en gratis og døgnåpen telefontjeneste for alle som trenger noen å snakke med. Den som ringer kan være anonym og den som svarer har taushetsplikt. Telefonen er åpen alle dager, også på røde dager.
Ta kontakt
Ønsker du kontakt med Brukerutvalget ved sykehuset, kan du ta kontakt med leder Hilde Sofie Hamre på e-post brukerutvalget@diakonsyk.no