Trening for å delta i forskningsprosjektet SQUEEZE

Forskere i farta

For å være med på et stort internasjonalt EU-prosjekt, som SQUEEZE, må man være kvalifisert for oppgaven. Hvis man skal bli god på noe, så må man trene.

Publisert 24.03.2023
Sist oppdatert 25.03.2024
Et par personer i hvite labfrakker som står foran en datamaskin
Så bredt smiler man når man akkurat har tatt landets femte ultralydveiledede vevsprøve av et artrose-kne. Guro Løvik Goll og Hilde Berner Hammer gjør en metode-studie på biopsier for blant annet å kunne delta i en EU-støttet internasjonal studie.
Hva skyldes så brede forskersmil foran en rullende ultralydmaskin en sen ettermiddag på poliklinikken?

Selv godt dekket av munnbind er det lett å se smilet til Guro Løvik Goll. Hun skryter uhemmet av sin like smilende kollega Hilde Berner Hammer. Hammer er ledende innen ultralydundersøkelser av ledd i Norge og drar verden rundt for å undervise. Nå har hun akkurat tatt landets femte ultralydveiledede vevsprøve av leddhinne i et artrose-kne.

– Det gikk kjempefint!

Det siste bekrefter pasienten som har lånt bort kneet. Hun står støtt og like smilende etter lokalbedøvelsen og uttaket av leddhinnevevet. – Bare hyggelig å hjelpe disse flinke forskerne, sier hun.

Skal trene med de b​​este

– Dette er i første omgang bare en metodestudie med 10-15 pasienter. Ingen andre i landet har gjort dette før, så vi må lære oss metoden og trene litt. Det gjør vi i et samarbeid med de beste i verden, gjennom et EU-konsortium kalt SQUEEZE, som REMEDY er en del av. Snart skal vi til London for å hospitere og trene mer på et sykehus der, forklarer Goll og Hammer.

Tidlig presis b​ehandling

– Når vi får rutine skal vi delta i en internasjonal samarbeidsstudie for å se på betent leddhinne i bl.a. håndledd, hos leddgiktspasienter. Dette er et ledd som ofte rammes tidlig i sykdomsforløpet.  Målet er å kunne analysere cellenes egenskaper i slike vevsprøver fra tidlig fase av leddgikten. Vi ønsker å kunne karakterisere ulike typer leddbetennelser. På sikt håper vi at vi kan ta slike ultralydveiledede vevsprøver fra helt nyoppstått leddgikt i håndledd for å kunne skreddersy akkurat hvilke medikamenter pasienten har best nytte av, forklarer Goll.