Gi oss en drøm vi kan tro på

Det siste året har Pål A. Berg fulgt livet i sengepostene Medisin A og Ortopedi B. Med kamera har han fanget gylne øyeblikk mellom pasienter og ansatte. Fra 26. mai til 9. juni kan du se bildene på Rådhusplassen.

Publisert 22.05.2023
Sist oppdatert 02.06.2023
Diakonisykepleier som behandler en pasient på Diakonhjemmet sykehus. Pasienten er en voksen mann som sitter på en sykeseng.
Ett av bildene i den delen av utstillingen som handler om Diakonhjemmet sykehus. Foto: Pål A. Berg

Pål A. Berg er til daglig kommunikasjonssjef i Stiftelsen ​​Diakonhjemmet. I tillegg er han også dedikert fotograf. Sammen med fotografer fra fem andre diakonale organisasjoner har han fanget inn uttrykk for diakoni det siste året. Resultatet blir å se i utstillingen «Gi oss en drøm vi kan tro på. En fotoutstilling om diakoni» på Rådhusplassen fra 26. mai til 9. juni.

Stiftelsen Diakonhjemmet valgte sykehuset som prosjekt i dette arbeidet og ble koblet til diakonisykepleierne på sengepostene Medisin A og Ortopedi B. De har bidratt til at Berg kunne følge tett på​​ pasientbehandlingen, uten å komme i veien for den. De har også sikret at ansatte og pasienter som har deltatt i foto-prosjektet har stilt opp frivillig og har godkjent bildene som brukes.

Gi oss en drøm vi kan tro på - Portrett av Pål Berg - Mai 2023.jpg

Fotograf Pål A. Berg har fulgt livet og pasientbehandlingen i sengepostene Medisin A og Ortopedi B. Bildene blir Diakonhjemmets bidrag i en utstilling om diakoni på Rådhusplassen fra 26. mai.​

Uvant å bli sett med en fotografs øyne

– Det var både spennende og uvant å ha en fotograf i avdelingen, forteller diakonisykepleierne Camilla Gidske (Medisin A) og Marlene Fevang (Ortopedi B). – Det utfordret oss blant annet litt å skulle spørre pasienter om han kunne være til stede når vi var hos dem. Resultatet viser hans evne til å fange opp alvoret og nærheten i møtene mellom sykepleiere og pasienter. Det har rørt mange av oss. Bildene viser at vår arbeidshverdag er fylt av mange små, men store øyeblikk. De minner oss om at vi har en betydningsfull jobb der vi bistår mennesker når de er på sitt mest sårbare. Vi håper utstillingen blant annet kan inspirere unge folk som skal velge utdanning, sier Gidske og Fevang.​

Smilende kvinnelig sykepleier som gir medisiner til en eldre mann. Han ligger i sykeseng.

Ett møte mellom pasient og sykepleier. Foto: Pål A. Berg​

Gjør begrepet diakoni mer forståelig

- Det er første gang diakonale organisasjoner samarbeider på denne måten. Vi er seks fotografer som tror at bilder kan fortelle noe om hva diakoni er. Vi vil gjøre begrepet diakoni mer synlig og forståelig og ønsker å vise hva slikt arbeid kan være, sier Pål A. Berg som har ledet fotoprosjektet.

Etter Rådhusplassen reiser utstillingen videre til Olavsfest i Trondheim hvor den vil stå ved Nidarosdomen fra 28. juli til 3. august.

Diakoni betyr å tjene

​​​Fotoutstillingen om diakoni er et samarbeid der fotografer fra Frelsesarmeen, Kirkens Bymisjon, stiftelsen Signo, Kirkens Nødhjelp, Den norske kirke og Diakonhjemmet har valgt ut seks historier fra sine organisasjoner som til sammen gir et innblikk i hva diakoni er.

​Diakoni er kort beskrevet som «handlingsorientert nestekjærlighet». Sagt med litt flere ord, er diakoni evangeliet i handling som uttrykkes gjennom nestekjærlighet, inkluderende fellesskap, vern om skaperverket og kamp for rettferdighet.

En annen måte å beskrive det på er at diakoni betyr å tjene. I praksis betyr det omsorg for hele mennesket fra vugge til grav, både forebyggende og legende, lokalt eller globalt. Diakonale organisasjoner driver faglig, profesjonelt arbeid for å hjelpe mennesker med ulike behov, lidelser og problemer – fysiske, psykiske og sosiale. Diakoni har en kristen overbygning, men den stiller ikke krav, og er åpen for alle som trenger den – den er livssynsåpen.​

Skrev salme til prosjektet

– Til denne fotoutstillingen ønsket vi en forfatter som kunne skrive en «himmel» over bildene og gi dem en ekstra dimensjon. Det var derfor fantastisk da Lars Saabye Christensen syntes dette var et fint prosjekt, fikk se alle bildene, og kom tilbake med beskjeden om at han måtte skrive en salme til dette fotoprosjektet, forteller Berg.​

Velkommen til​​ utstillingsåpning

​Få med deg den høytidelige utstillingsåpningen 26.mai kl. 13.00. Bildene er da montert på store tavler​ utenfor Rådhuset og blir stående ute fram til 9. juni. Alle som har anledning er hjertelig velkommen til selve åpningen – eller når som helst på døgnet fram til 9. juni.

​​Les mer om utstillingsåpningen her: En unik fotoutstilling er ute i verden (diakonhjemmet.no)