Han skrev Europas beste ortopedi-artikkel

I september mottok ortoped Alexander Nilsskog Fraser prisen «Best paper» i den europeiske foreningen for skulder- og albuekirurgi.

Publisert 25.10.2021
En mann med sertifikat
Hverdagen som ortoped er travel. Men Alexander Nilsskog Fraser trives likevel med kombinasjonen av forskning og klinikk.

​Han ble nominert til den europeiske utmerkelsen i regi av SECEC-ESSSE (European Society for Surgery of the Shoulder and the Elbow) i Poznan i Polen i høst fordi han var tildelt både ortopedisk høstmøtes pris for «beste foredrag» og dessuten «beste foredrag» fra Skulder- og albueforeningen i 2020.

- Det var stas å bli nominert og ekstra hyggelig å vinne, ja, sier prisvinneren.

Deler æren med mange

- DelPhi-studien er interessant fordi den omhandler et viktig felt innen bruddkirurgien, og har gitt tydelige resultater som kan påvirke behandlingsrutiner, sier Fraser.

- Vi var forutseende da studien ble planlagt i 2012 og startet i 2013, og flere sentrale medarbeidere har gjort en imponerende innsats for å holde samarbeidet mellom sykehusene i gang. Nære samarbeidspartnere har vært min veileder Tore Fjalestad, prosjektfysioterapeut Tone Wagle og radiolog Anna Karlberg (alle på OUS). Det er mange personer som er involvert i en multisenter studie, hvert sykehus har en ansvarlig ortoped og dedikerte fysioterapeuter som følger opp pasientene.

Den prisbelønte artikkelen ble publisert i amerikanske Journal of Bone & Joint Surgery i 2020 og presentert som «Program Highlights» på OTA-konferansen (den amerikanske Orthopaedic Trauma Association). Den er artikkel nr. 2 i Frasers doktorgradsprosjekt.

Et par menn i dress

Stor ære. – Det var stas å bli nominert til den europeiske prisen og veldig hyggelig å vinne den, sier Alexander Nilsskog Fraser. Her rett etter tildelingen i Poznan, med slipset på skrå og en entusiastisk prisutdeler Alexandre Läderman, president i den sveitsiske skulder- og albueforeningen.

Bedre med revers protese

Kort kan artikkelen og forskningen oppsummeres slik: Studien er en randomisert kontrollert studie der man sammenligner operasjon med revers skulderprotese vs platefiksasjon som behandling av de styggeste (dislokerte) skulderbrudd hos eldre pasienter mellom 65-85 år. 124 pasienter ble inkludert mellom 2013-2017 fra sju norske sykehus (deriblant Diakonhjemmet), og pasientene ble vurdert to år etter av fysioterapeuter som ikke kjente til hvilken operasjonsmetode som var benyttet på pasientene. Resultater ved to års oppfølging viste at pasienter operert med revers protese scoret signifikant bedre enn platefiksasjonsgruppen.

Avslutter doktorgraden snart

Fraser har forsket på deltid eller i tillegg til full klinisk jobb helt siden 2014. Nå er endelig den tredje artikkelen fra forskningsarbeidet publisert, og den travle ortopeden krysser fingrene for at han skal rekke å levere doktorgradsarbeidet i tide for å kunne disputere enten før eller etter sommeren 2022.

- Forskning er et spennende og langtrekkende slit, men veldig morsomt når resultatene kommer. Det er ekstra spennende når resultatene er så tydelige som her, sier Fraser.

Han innrømmer at han nok er fanget inn av forskningen, men at han stortrives med kombinasjonen klinikk/forskning: - Det er veldig inspirerende å være med og utvikle ny kunnskap som kan endre operasjonspraksis og forbedre livene til eldre mennesker som brekker overarmen, sier Fraser. Han legger til at fem-års-oppfølgingen for de inkluderte pasientene nå også forberedes for publisering.

Stortrives på Diakonhjemmet

Forskningen utgår fra OUS/Ullevål med hovedveileder Tore Fjalestad. Men de siste snart tre årene har Fraser vært full tids overlege på Diakonhjemmet med ansvar for fot- og ankelkirurgi.

- Jeg stortrives i miljøet på sykehuset og med supre kolleger. Jeg har veldig sans for sykehusets offensive holdning til kunnskapsutvikling og klinikknær forskning og til det tverrfaglige samarbeidet mellom revmatologi og ortopedi, sier han.