Hver dag teller

Kreftpasient Ann Marie Nordahl og foreningen Venner av Diakonhjemmet sykehus har donert 60 bøker, utgitt av Kreftkompasset, til Senter for kreftbehandling på sykehuset.

Publisert 14.06.2023
Sist oppdatert 22.12.2023
En blid kvinnelig kreftpasient med rosa genser og nesten ikke hår står foran fotokunst på et venterom på et kreftsenter
Ann Marie Nordahl laget Spleis for å kunne donere bøker til sykehuset. Her avbildet på venterommet til Senter for kreftbehandling på sykehuset.
12. juni var Ann Marie Nordahl på Diakonhjemmet sykehus sammen med representanter fra Kreftkompasset og foreningen Venner av Diakonhjemmet sykehus. Nordahl donerte 30 eksemplarer av boka «Hver dag teller – Livet etter kreft» og 30 eksemplarer av «Hver dag teller – Brystkreftboka» til kreftsenteret på sykehuset. Den første ​er en bok med åtte pasienthistorier med tilhørende råd fra helsepersonell, og «Brystkreftboka» er for alle som er kreftrammet og deres pårørende.

Engasjert bruker

Ann Marie Nordahl forteller en av disse historiene. Hun fikk påvist brystkreft i 2011, fjernet brystet og fikk cellegiftbehandling. I 2019 fikk hun tilbakefall. Og fikk behandling på nytt. I 2022 fikk hun et tredje tilbakefall.

– Det har vært tøft, men jeg ville ikke vært den tunge behandlingen foruten, sier hun.

Nordahl er også representant for Kreftforeningen i Brukeru​tvalget (BU) på sykehuset og sterkt engasjert i at sykehusets tilbud til alle pasienter er så godt som mulig. I forbindelse med bokutgivelsene opprettet hun en privat Spleis for å samle inn penger til kreftavdelingen på Diakonhjemmet sykehus. Hun fikk samlet inn 7500 kroner, og det beløpet ble doblet av sykehusets venneforening. Totalt kunne hun donere 60 bøker. Nordahl og venneforeningen til sykehuset var også involvert i ny fotokunst til behandlingsrom og venterom på Senter for kreftbehandling på Diakonhjemmet sykehus.

– Jeg ville gjerne dele noe av min kunnskap rundt kreft. Vi var flere kreftsyke som opplevde at vi slet med mye av de samme tingene. Hvorfor må alle tråkke opp den samme veien alene? Slik endte jeg opp i et samarbeid med Kreftkompasset og ble involvert i den første boken deres​, sier hun.

En gave som kommer pasientene til gode​

Bøkene skal deles ut til kreftpasienter som ønsker å lese om tiden etter behandlingen. Eksemplarer blir også liggende i ventesonen på Senter for kreftbehandling.

Avdelingsleder ved Klinikk for medisin, Rita Johansen Haga og fagsykepleier Kent Solgård var tilstede under overrekkelsen av bokgaven og takket varmt på vegne av Senter for kreftbehandling.

– Dette er noe pasientene kommer til å sette veldig pris på, sa Haga.

Fire smilende fjes. En mannlig fagsykepleier i hvitt, en eldre dame i rosa med kortklipt hår (kreftpasient) og to blide damer

Fra venstre fagsykepleier Kent Solgård på Senter for kreftbehandling, Ann Marie Nordahl og fra Kreftkompasset Eline Heltorp og Ane Haugen.

Nordahls egen trøst​

I boka «Livet etter kreft» trekker Nordahl frem et dikt av en ukjent forfatter.

– Dette diktet hang på speilet mitt på badet og jeg leste det hver dag. Det er du selv som bestemmer hvordan dagen din skal bli. Og du kan velge å fylle dagen med noe grått og trist eller velge å fargelegge den. Det er du som skaper din egen dag, sier Nordahl.

En ny dag!

Jeg har fått en vakker gave. En ny dag som kun er min.
Det er opp til meg å velge hva jeg bruker gaven til.

Dagen står der i min dørsprekk, venter på å komme inn.
Full av blanke, rene sider med all verdens farger til.
Hvordan kan jeg best utnytte denne gaven jeg har fått?

Jeg må velge varme farger, ikke farge arket grått.
Jeg vil bruke dagens timer til å være positiv.

Glede mennesker jeg møter. Gi oppmuntring og smil.
Uansett så må jeg huske at når dagen er forbi,
Har de ting jeg så og gjorde tråkket opp en sti.

Det er opp til meg å styre hvor den stien fører hen.
Ønsket er at du som ser den kan se sporet av en venn.

Kreftkompasset

Kreftkompasset drives av personer som har blitt behandlet for kreft og sykepleiere med erfaring fra kreftomsorgen.

– Bøkene ble til ved at vi spurte ti personer som har vært gjennom kreft om hva de ønsket skulle stå i en bok de kunne ha fått i hånden etter endt behandling. Det resulterte i enormt mange gode innspill og råd som kunne ha tapetsert en hel vegg. Vi sorterte det og delte det opp i kapitler som ble pasienthistorier, forklarte Eline Heltorp fra Kreftkompasset. De var glade for å kunne overrekke gaven.