Kake til alle da G-fløy åpnet

Sykehusets nye fløy åpnet 28. august med kake til alle. De nye MR- og CT-maskinene i 2. etasje er allerede så smått i bruk. Det nesten ferdige kirkerommet var åpent for anledningen i 1. etasje og kafé- og ventesonen i underetasjen er nå tilgjengelig for alle.

Publisert 28.08.2024
Sist oppdatert 29.08.2024
Kokker som tilbereder mat på et kjøkken
To store kaker gikk med da ansatte og samarbeidspartnere gjorde seg kjent i sykehusets nye G-fløy.

Mangeårig leder av sykehusets brukerutvalg, Hilde Sofie Hamre, fikk æren av å knyte opp snoren til de nye lokalene. Hun takket pasienter, pårørende og ansatte for utholdenhet under byggingen.

– I dag ser vi at det var verdt det. Sykehuset har fått et fantastisk bygg og gode nye arealer, sa Hamre.

En mann og en kvinne som håndhilser
– Gratulerer med et fantastisk bygg. Det er en bragd å bygge midt i atriet. Det vitner om stor profesjonalitet og sterkt brukerfokus, sa styreleder Ingunn Moser til sykehusdirektør Jan Frich.

Lars Eikvar, direktør for forskning og diagnostikk i Helse Sør-Øst RHF, kalte bygget et smykke:

– Det er imponerende og inspirerende at det går an å bygge et så vakkert bygg midt inne i et sykehus i full drift. Med styrket billeddiagnostikk vil Diakonhjemmet sykehus tilby mer helhetlige tjenester til befolkningen og være til enda større nytte for både spesialisthelsetjenesten og primærhelsetjenesten.

Takket alle

Ved åpningen takket sykehusdirektør Jan Frich særlig prosjektlederne Birgit Aune og Jan Aasen, Oslo byggentreprenør for gjennomføringen av byggingen, Momentum arkitekter for tegning av integrert byggløsning og sykehusets egen Avdeling for bygg og teknisk drift.

– En takk også til alle ansatte og pasientene som har opplevd byggestøy og rot. Dette har vært en ekstra belastning i en travel arbeidshverdag for ansatte og krevende for pasienter som trenger ekstra ro, sa Frich.

En bragd å bygge midt i atriet

Ingunn Moser, styreleder på sykehuset og administrerende direktør for Diakonhjemmet, la vekt på at de nye fasilitetene både understøtter samfunnsoppdraget og sykehusets verdier.

– De fleste ønsker ikke å komme til et sykehus. Da er gode rammer og lokaler viktig. Med ny fløy har sykehuset fått både bedre pasientbehandling, et vakkert kirke- og kulturrom og bedre kafé- og ventesone. Det er en bragd å bygge midt i atriet. Det vitner om stor profesjonalitet og sterkt brukerfokus, sa Moser.

En gruppe mennesker som poserer for et bilde
Samarbeidspartnere fra omkringliggende sykehus og Helse Sør-Øst fikk se de nye radiologiske lokalene. Se navnene nederst i teksten.

Styrket radiologi

Behandlingsrommene i 2. etasje, med de to nye CT- og to nye MR-maskinene, er allerede så smått i bruk. Med de nye maskinene i full drift er sykehuset sikret mer moderne og robuste tjenester, et mer helhetlig lokalsykehus hvor flere av pasientene får tatt nødvendige bilder her og kan få raskere diagnose. Også sykehusets omfattende forskning vil få den bildediagnostiske servicen de trenger.

En gruppe kvinner som poserer for et bilde
Tre som gleder seg til å ta kirkerommet i bruk: sykehusprest Aud Irene Svartvasmo (f.v.) klinikkleder for Klinikk for medisinsk service Gro Jensen og sykehusprest Kjersti Haaland.

Vakkert utsmykket nytt kirkerom

Det nye kirkerommet rett inn fra glassgangen i 1. etasje, selve hovedpulsåren på sykehuset, er vakkert utsmykket. Laila Kongevold har stått for utsmykningen av bakveggen som kan oppleves både fra kirkerommet og fra gangen mot Akuttmottaket. Med utgangspunkt i et fotografi av en gammel eikestamme, har kunstneren laget et tre meter høyt og fem og en halv meter bredt keramisk trykk der mineralske fargepigmenter er smeltet på glasset.

– Kirkerommet vil bli tatt i bruk 26. september når de siste arbeidene er ferdig, forteller ledende sykehusprest Aud Irene Svartvasmo.

Les mer om utsmykningen av det nye kirkerommet

Vente- og kafésone

I underetasjen er det nå åpent fra poliklinikkområdet til en kombinert vente- og kafésone. Her blir det både automatvarer og selvbetjent kaffe, men også adgang til det som nå blir kombinert kafé og kantine. Den pusses opp for øyeblikket og åpner om en uke.

En bygning med glassvegger
Den nye fløyen sett fra ambulanseparkeringen ved Akuttmottaket.

Gruppen på bildet i de nye radiologiske lokalene (f.v.):

Avdelingsleder radiologisk avdeling Lovisenberg diakonale sykehus Brith Lene Hiller, Klinikkleder Klinikk for psykisk helse og rus Erik I.G. Søegaard, avdelingsleder Avdeling for radiologi Bente Lund Neple, Klinikkleder for Klinikk for medisinsk service Gro Jensen, viseadministrerende direktør/medisinsk direktør Torkil Clementsen, sykehusdirektør Jan Frich, styreleder og administrerende direktør i Diakonhjemmet Ingunn Moser, BU-leder Hilde Sofie Hamre og direktør for forskning og diagnostikk HSØ RHF Lars Eikvar.