Behandling

Lær å håndtere sykdom og plager i kroppen

Psykiske helsetjenester i somatikken (PHT) ved Diakonhjemmet sykehus har ulike behandlingsopplegg i gruppe for pasienter med somatisk sykdom og som har langvarig smerte, søvnvansker (insomni), langvarig utmattelse og irritabel tarmsyndrom (IBS).

Publisert 26.06.2024
En gruppe kvinner i hvite labfrakker
Enhetsleder Nina Lang og psykologspesialistene Elin Fjerstad og Ingrid Hyldmo har god erfaring med både digitale og fysiske behandlingsopplegg.

Gruppene ledes av psykologspesialister ved PHT, og deltakerne får en arbeidsbok som de jobber aktivt med på egen hånd mellom samlingene. Arbeidsbok til pasient og veileder til behandler finner du sammen med aktuelle kursdatoer og nyheter på nettsidene til PHT: Enhet for psykiske helsetjenester i somatikken

Det er to digitale behandlingsopplegg, som alle fra hele Norge kan delta i; ett for langvarig smerte ved revmatisk sykdom og ett for irritabel tarmsyndrom. PHT har også to kurs med fysisk oppmøte på sykehuset, for søvnvansker og for vedvarende utmattelse. Det er 10-14 deltakere i hver gruppe.

– Pasientene trenger verktøy for å håndtere sykdom og plager i kroppen, og det å få kunnskap og verktøy og lære sammen med andre, gir motivasjon og engasjement. Vi har stor pågang, og det siste halvåret har om lag 125 pasienter deltatt i våre behandlingsopplegg, sier enhetsleder Nina Lang.

Digital behandling i gruppe

Mestring av langvarig smerte

Mestring av langvarig smerte er et behandlingsopplegg basert på kognitiv atferdsterapi. Det er foreløpig kun for pasienter som har revmatisk sykdom (også fibromyalgi) og plager med smerte, og som ønsker verktøy for mestring, bedre funksjon og livskvalitet.

Pasientene får kunnskap om smerte og lærer mentale strategier og handlingsstrategier, som er nyttig ved langvarig smerte. Behandlingen består av åtte samlinger á to timer og en oppfølgingssamling etter to måneder.

Gå til kurset: Mestring av langvarig smerte (digitalt)

Smerter får hjernen til å skrike alarm

Denne episoden av sykehusets podkast «Min sykehushverdag»​ er viet langvarige smerter. Hør mer om hva smerte er, og hvordan du kan leve med det.

Lytt til episoden med psykologspesialist Elin Fjerstad
En person med blondt hår

Kognitiv atferdsterapi ved irritabel tarm (IBS)

Kognitiv atferdsterapi ved IBS er et behandlingsopplegg rettet spesifikt mot tanker, følelser og handlemåter som vedlikeholder og forsterker plagene. Pasientene får mentale verktøy og tiltak som reduserer symptomer og øker livskvaliteten. Behandlingen består av syv samlinger á to timer, samt en oppfølgingssamling etter to måneder.

Gå til kurset: Kognitiv atferdsterapi ved irritabel tarm (IBS), digital
Hør intervju med Elin Fjerstad og Torkil Berge om IBS: Ekko (radio.nrk.no)

Behandling i gruppe med fysisk oppmøte

Kognitiv atferdsterapi ved søvnvansker (insomni)

Kognitiv atferdsterapi ved insomni er et behandlingsopplegg som består av seks samlinger á to timer, og en oppfølgingssamling etter to måneder. En likeperson vil være til stede på samlingene.

Deltakerne får kunnskap om søvnproblemer, hjelp til å mestre bekymringstanker og til å jobbe systematisk for å etablere gode søvnvaner. Pasientene bruker søvndagbok gjennom hele behandlingen.

Gå til kurset: Mestring av søvnvansker

Senga skal bare brukes til søvn eller sex

Psykologspesialist Ingrid Hyldmo holder søvnkurs for somatisk (fysisk) syke. I denne episoden forteller hun om hvordan hun hjelper folk som ikke får sove.

Hør på podkasten
En person som sitter i en stol

Mestring av vedvarende utmattelse

Mestring av vedvarende utmattelse er et behandlingsopplegg basert på kognitiv atferdsterapi. Det passer for pasienter som har langvarig utmattelse og som ønsker å lære strategier for mestring, bedre funksjon og livskvalitet. Behandlingen består av seks samlinger á to timer, og en oppfølgingssamling etter to måneder.

Gå til kurset: Mestring av vedvarende utmattelse

Hør podkast-episode om fatigue: Revmapodden episode 12 (podcasts.apple.com)

Henvisning fra fastlege

Det er fastlege som henviser, og henvisning sendes til Diakonhjemmet sykehus v/psykisk helsevern. Merk henvisningen godt med PHT (psykiske helsetjenester i somatikken). NB: Pasientene må ha en somatisk sykdom/diagnose.

For nærmere informasjon, kontakt psykologspesialist Elin Fjerstad.
Elin.Fjerstad@diakonsyk.no

Se alle kurs i regi av sykehuset
Kurs og opplæring for pasienter og pårørende