Sykehusets 17. professor

Overlege og hjertespesialist Erik Øie er blitt professor II på Universitetet i Oslo (UiO). Dermed har sykehuset fått sin 17. professor.

Publisert 03.11.2023
Sist oppdatert 29.04.2024
En mann i hvit skjorte
Overlege Erik Øie trives aller best med kombinasjonen forskning, undervisning og pasientbehandling.

– Jeg trives veldig godt med kombinasjonen av å forske, undervise og behandle pasienter. På Diakonhjemmet sykehus samarbeider vi lett både om pasienter og forskning i klinikken, med andre klinikker og med alle faggrupper. Jeg liker også kombinasjonen av å være hjertespesialist og generell​ indremedisiner i Klinikk for medisin, sier den ferske medisin-professoren.

Størrelsen og stemningen​​

Øie har vært innom Diakonhjemmet sykehus både som medisinstudent og assistentlege før han ble overlege i 2009.

– Jeg har rett og slett likt meg på sykehuset – alltid – og i alle roller. Det er noe med størrelsen og stemningen på Diakonhjemmet.

Startet med grunnforskning​​

Forskerkarrieren startet i 1995. Doktorgraden fra 2000 omhandlet eksperimentell kardiologi og molekylær biologi. Etter hvert har forskningsfokuset blitt stadig tettere på pasientbehandlingen. Stikkord er hjertesvikt og ateroskleroseutvikling (åreforkalkning), hjerteinfarkt og virkningen av blodfortynnende medisiner.

Nå forsker han blant annet på bruk av betablokkeren metoprolol i samarbeid med Oslo universitetssykehus (OUS) og vårt eget Senter for psykofarmakologi (Sfp) med spesielt professor Espen Molden. De undersøker genvariasjoner som gjør at hjerteinfarktpasienter får høye nivåer av medikamentet metoprolol i blodet og om dette er gunstig eller ikke for pasientene.

Smartklokke og for hyppige kontroller?​​

Et annet prosjekt er å utruste pasienter med sjeldne hjerterytmeforstyrrelser med smartklokke for å fange opp forstyrrelsene. Et tredje er å kartlegge pasienters etterlevelse etter å ha fått forskrevet blodfortynnende legemidler.

Planen videre er å undersøke om pasienter over 70 år med hjerteklaffefeil kontrolleres for ofte. Ambisjonen er blant annet å få en stipendiat til for å teste ut om man kan kontrollere disse pasientene sjeldnere og på en enklere måte med digitalt hjertestetoskop i stedet for hjerteultralyd.

– Jeg tror overbehandling er en problemstilling i mange pasientgrupper. Det vil være bra for både pasientene og samfunnet at vi klarer å finne ut av det, sier Erik Øie.​

Se alle Professorer ved Diakonhjemmet sykehus