Velkommen til åpent seminar om benskjørhet

30. oktober kl. 18-19.30 kan du lære mer om benskjørhet. På seminaret forteller sykehusets eksperter om hvorfor halvparten av alle kvinner blir benskjøre, hvilken behandling vi kan tilby og hva du selv kan gjøre for å styrke skjeletthelsen.

Publisert 09.10.2023
Sist oppdatert 22.12.2023
Visste du at trening er en måte å forebygge benskjørhet på?

Seminaret er åpent for alle. Ingen påmelding.

Adresse: Diakonveien 18, vis-à-vis​ sykehusets hovedinngang.

Hvem er seminaret for?

Før eller senere i livet blir halvparten av alle kvinner, og en fjerdedel av menn, benskjøre. Det er en alvorlig diagnose fordi det øker risikoen for brudd, og dermed også risikoen for tidligere død. Mange vet ikke at de er benskjøre før de faller og brekker hoften eller en arm. Andre vet at de er benskjøre, men frykter eventuelle bivirkninger ved behandlingen av benskjørhet.

På seminaret 30. oktober, som vi har kalt Vi lar oss ikke knekke, møter du tre av sykehusets eksperter på området:
  • Birgitte Nellemann, revmatolog og forsker
  • Heidi Hatledal Heninger, klinisk ernæringsfysiolog
  • Randi Marie Sørland, fysioterapeut
​Du lærer mer om behandlingen vi kan tilby. Du lærer også hva du selv kan gjøre med din livsstil for å forebygge benskjørhet og hvordan du, som allerede har fått diagnosen, kan styrke skjelettet.

Vi tilbyr også to-dagers kurs

​Diakonhjemmet sykehus har, som det eneste sykehuset i regionen, også kurs over to dager for pasienter og deres pårørende om benskjørhet. Det er åpent for alle, men her trenger du henvisning fra lege for å kunne delta.

Velkommen til oss!