influensa

Vi beskytter pasienter, kolleger og oss selv

Høst betyr influensasesong og -vaksinering, og FHI anbefaler at helsepersonell tar årlig influensavaksine. Sykehusets ansatte tilbys gratis vaksine. Pasienter og andre kan kontakte fastlege eller apotek.

Publisert 07.10.2024
En lege som undersøker en pasient
Spesialsykepleierne Ellisiv Marie Lundgren og Kristine Haraldseid Aas på PO/Intensiv er klare for årets vaksinasjonsdugnad.

Hvert år i perioden desember til april rammes befolkningen på den nordlige halvkule av influensaepidemier. Dette kalles sesonginfluensa. To typer av influensavirus, type A og B, er årsak til disse epidemiene. Fra år til år utvikler hvert av influensavirusene nye varianter og immuniteten vår mot de gamle variantene virker ikke på de nye.

– Influensa forårsaker årlig alvorlig sykdom og dødsfall i sårbare grupper, mange av disse sårbare gruppene er i sykehuset, og noen av disse pasientene kan heller ikke få vaksinen av medisinske årsaker. Høy vaksinasjonsdekning blant sykehuspersonellet kan redusere influensasykdom, utbrudd og spredning i sykehuset. Min sterke oppfordring er at alle ansatte mottar vaksinen og beskytter pasientene, sine kolleger og seg selv, sier fagdirektør Torkil Clementsen.

Sykehuset satser på minst 75 prosent dekning

Målet er at minst 75 prosent av alle ansatte vaksinerer seg. Ansatte på sykehuset kan vaksinere seg lokalt i avdelingene/enhetene eller drop-in via bedriftshelsetjenesten.

Kontakt fastlege eller apotek for årets vaksine

Pasienter og øvrige kan ta kontakt med fastlege eller apotek for å ta årets vaksine.

Nær 1,6 million mennesker i Norge tilhører grupper med økt risiko for alvorlig influensasykdom, skriver Folkehelseinstituttet (FHI).

Les mer om influensa (fhi.no)