Formål
Erfaringskonsulenten skal gi fagmiljøene tilgang på kunnskap og kompetanse sett fra et pasient- og pårørendeperspektiv, og bidra til at fagfolk lettere ser situasjoner og utfordringer i lys av brukerens perspektiv, ønsker og livssituasjon.
Erfaringskompetanse representerer et eget fagperspektiv på helsetjenesten, og skal fremme brukermedvirkning som en sentral verdi i helsetjenesten, sammen med verdier som autonomi, likeverd og vern om personlig integritet. Pasient- og pårørendekunnskap er en del av kunnskapssirkelen i kunnskapsbasert praksis.
Oppgaver
Erfaringskompetansen anvendes i arbeidet og oppgavene som ligger til stillingen. Konkrete arbeidsoppgaver kan blant annet være:
- «Likemann eller kjentmann» i forhold til det å være hjelpesøkende, samt bidra inn i direkte pasientarbeid sammen med behandler
- Bidra til undervisning og opplæring av fagfolk og studenter internt og eksternt (høyskole/universitet)
- Arbeid med relevant informasjonsmateriell internt og eksternt
- Bidra inn i avdelingens generelle forbedringsarbeid gjennom arbeidsgrupper
- Bidra inn i avdelingens forsknings- og utviklingsarbeid
- Delta i nasjonalt nettverk for erfaringskompetanse
Organisering
Erfaringskonsulenten er ansatt ved sykehuset, og bidrar inn i tilknyttede avdelinger og enheter.
Oppnevning/rekruttering
Vanlig ansettelsesprosedyre gjennom stillingsutlysning gjelder ved ansettelse av erfaringskonsulent.
Kompetanse
Personer med egen erfaring som pasient/pårørende. Det er ønskelig med erfaring fra flere deler av tjenesteapparatet. Det er en fordel at konsulentene også har en helsefaglig bakgrunn.
Godtgjøring
Vanlig lønn i henhold til stillingsprosent og kompetanse.