Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.

RAID (Rheumatoid Arthritis Impact of Disease)

Type instrument:   Spørreskjema.
Målgruppe: Personer med revmatoid artritt.
ICF-nivå : Kroppsnivå / aktivitet / deltakelse.
Anvendes av: Helsepersonell.
Kort beskrivelse :

Spørreskjema som besvares av pasienten med revmatoid artritt og kartlegger pasientens opplevde sykdomspåvirkning ved den revmatiske sykdommen. Pasientene skårer fra 0 (veldig bra) til 10 (veldig dårlig) på følgende områder:

• smerte
  • fysisk funksjon
  • fatigue/utmattelse
  • søvn
  • fysisk velvære
  • følelsesmessig velvære
  • mestring

Skåringsinstruksjon
    Svar fra de 7 enkelt-spørsmålene vektes og summeres til en totalskår mellom 0 og 10.
Anskaffelse: RAID skjemaet finner du her: RAID-testskjema.pdf
Utviklet av: Pasienter og helsepersonell i Europa, støttet av EULAR.

Testet for metodiske egenskaper: Testet for validitet: Heiberg T1, Austad C, Kvien TK, Uhlig T. Performance of the Rheumatoid Arthritis Impact of Disease (RAID) score in relation to other patient-reported outcomes in a register of patients with rheumatoid arthritis. Ann Rheum Dis. 2011 Jun;70(6):1080-2. Du kan lese abstrakt her.
Revmatologiske referanser: Gossec L et al. Elaboration of the preliminary Rheumatoid Arthritis Impact of Disease (RAID) score: a EULAR initiative. Ann Rheum Dis. 2009 Nov;68(11):1680-5. Du kan lese abstrakt her.

Maŋemus ođastuvvon 2021-04-06