Om oss
Brukerutvalget består av representanter for ulike brukerorganisasjoner. Medlemmene er personlig oppnevnt og skal representere pasienter og pårørende ved Diakonhjemmet Sykehus.
Sykehusets brukerrepresentanter fokuserer på gode løsninger og forsøker å inspirere til et godt samarbeid med aktører som har innflytelse på beslutninger som angår pasienter og pårørende.
Brukerutvalget skriver egen årsrapport som legges ved sykehusets årlige melding til Helse Sør-Øst.
Brukermedvirkning - Helse Sør-Øst
Brukerutvalgets rolle og formål
Brukerutvalgets rolle
Brukerutvalget kan selv ta initiativ til å fremme saker som har betydning for pasienter og pårørende. Utvalgets arbeid tar utgangspunkt i gjeldende lover, forskrifter og interne retningslinjer som gjelder pasienters og pårørendes roller i dagens helsetjeneste.
Brukerutvalget skal sørge for at brukerne blir hørt og tatt med på råd i beslutningsprosesser og i utforming av gode tjenestetilbud slik at den behandling som pasienten mottar er tilpasset den enkeltes behov.
Brukerutvalgets formål
Brukerutvalgets formål er å forbedre helsetjenesten og utforming av helsetilbudene ved å bidra til at brukerkompetansen blir benyttet som grunnlag for planlegging, gjennomføring og evaluering av pasienttilbudet på tjeneste- og systemnivå, samt å bidra til god samhandling mellom tjenesteyterne.
13 prinsipper for brukermedvirkning i Helse Sør-Øst er styrende for vårt arbeid. Les mer via lenken under.
Brukermedvirkning - Helse Sør-Øst
Oppgaver
Brukerutvalget skal:
- bidra til god medvirkning fra pasienter, pårørende og brukerorganisasjoner på alle nivå i helsetjenesten
- gi råd til sykehusledelsen i saker som angår tilbudet til pasientene og deres pårørende
- bidra i plan- og budsjettprosesser og bidra med brukermedvirkning i prosjekter, råd og utvalg
Pasienter og pårørende er velkomne til å melde inn saker, men brukerutvalget er ikke et klageorgan som tar opp saker som gjelder enkeltpersoner. Brukerutvalget er et uavhengig, rådgivende utvalg som tar opp saker på generelt og prinsipielt grunnlag.
Ansatte kan ta direkte kontakt med Brukerutvalget og be om bistand når avdelingen for eksempel skal utforme informasjonsmateriell, gjennomføre brukerundersøkelser, forbedre tilgjengeligheten, lage handlingsplaner eller annet som angår pasienter og pårørende.
Brukerutvalgets leder skal:
- møte i sykehusstyret med tale- og forslagsrett
er fast medlem i Klinisk etikk-komité - delta på møter i Kvalitet- og pasientsikkerhetsutvalget
- delta i Samarbeidsforum med bydelene
- delta i ledersamlinger
Brukerutvalgets sammensetning
MedlemmerHilde Sofie Hamre Leder i BU. Norges Astma- og allergiforbund (NAAF) www.naaf.no hhamr@online.no
|  Hilde Sofie Hamre
|
|
Liv Hopen Nestleder i BU Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL) |  Liv Hopen
|
|
Annelie Sætre Sekretær i BU Diakonhjemmet Sykehus |  Annelie Sætre
| |
Anne Marie Nordahl Kreftforeningen www.kreftforeningen.no |  Anne Marie Nordahl
|
|
Bjørgun Hysing
Frivillig på Diakonhjemmet Sykehus
|  Bjørgun Hysing
| |
Hanne Skjerverud Norsk Revmatikerforbund www.revmatiker.no |  Hanne Skjerverud
| |
Lene Midtsundstad ProLar (rus og psykiatri)
|  Lene Midtsundstad
| |
Jørund Schwach Mental helse Oslo www.mentalhelse.no
|  Jørund Schwach
| |
Organisering og kompetanse
Brukerutvalget består av åtte medlemmer, med leder og nestleder. For å styrke reell brukermedvirkning og få nærmere kontakt inn i sykehuset, har Brukerutvalget organisert seg slik at det enkelte medlem har påtatt seg avgrensede ansvarsområder som vedkommende følger opp, eksempelvis egen representant til de store kliniske avdelingene og til store tverrgående prosjekter.
Brukerutvalget gjennomfører fire årlige møter med deler av ledelsen til stede. Leder og nestleder har regelmessige møter med koordinator. Brukerutvalgets medlemmer innehar vanligvis pasient- og/eller pårørendeerfaring og har bred kontaktflate mot befolkningen, fortrinnsvis gjennom sin brukerorganisasjon. Medlemmene gjennomgår ytterligere skolering og oppdatering i regi av brukerorganisasjonenes paraplyorganisasjoner FFO og SAFO. Leder, nestleder og sekretær har jevnlige samarbeidsmøter med de øvrige brukerutvalgene i regionen, i regi av regionalt brukerutvalg i Helse Sør-Øst.
Det er utarbeidet et nettkurs etter initiativ fra landets regionale helseforetak i
samarbeid med Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO), Samarbeidsforumet av funksjonshemmedes organisasjoner (SAFO) og Kreftforeningen. Se kurset her:
Digital grunnopplæring for brukerrepresentaner på systemnivå
Kontaktpersoner
Brukerutvalgets leder: Hilde Sofie Hamre
E-post: hhamr@online.no / telefon: 930 11 941
E-post til Brukerutvalget: brukerutvalget@diakonsyk.no
Sekretær: Annelie Sætre
E-post: annelie.saetre@diakonsyk.no
Postadresse:
Brukerutvalget (BU)
Diakonhjemmet Sykehus
Boks 23 Vinderen, 0319 Oslo
Brukerutvalgets årsrapporter
Årsrapport 2021
Årsrapport 2020
Årsrapport 2019
Årsrapport 2018
Årsrapport 2017
Årsrapport 2016
Brukerutvalgets prosjekter
Brukerutvalget har tatt initiativ til flere prosjekter og kampanjer, som alle har bidratt til å underbygge utvalgets rolle og funksjon i sykehuset, og til å synliggjøre sykehusets kjerneverdier. Her kan du lese om fire av initiativene:
Samvalg - sammen velger vi
Håndhygiene - kampanjeSlik vil vi bli møtt - bokprosjekt"Vi vil ikke høre" - kampanjeBlomster på sykehus