Pasientkurs

Mestringskurs for personer med Asperger syndrom

Tema i kurset vil være informasjon om Asperger syndrom, mestring av stress, mellom-menneskelige relasjoner, sosiale forståelsesvansker, kommunikasjon og håndtering av hverdagsutfordringer. Tentativ oppstart i februar 2024.

Tid og sted

Type arrangement

Aktiviteter og opplæring for pasienter og pårørende

Om kurset

Vi tilbyr mestringskurs for personer med diagnosen Asperger syndrom/ høytfungerende autisme våren 2024 ved Voksenpsykiatrisk avdeling Vinderen. Kurset arrangeres i samarbeid med Regionalt fagmiljø for autisme, ADHD, narkolepsi og Tourettes syndrom i Helse Sør-Øst.

Tema

Tema i kurset vil være informasjon om Asperger syndrom, mestring av stress, mellommenneskelige relasjoner, sosiale forståelsesvansker, kommunikasjon og håndtering av hverdagsutfordringer. I tillegg til dette vil vi sikre informasjon om rettigheter og muligheter for tilrettelegging når det gjelder jobb og skole. Likepersoner med diagnosen Asperger/ høytfungerende autisme er med en dag på kurset og deler sine erfaringer.

Oppstart

Vi starter opp to kurs i februar 2024 som går parallellt. Kurset går over 10 ganger.

Målgruppe

Personer som er i behandling i spesialisthelsetjenesten med diagnose Asperger syndrom/ høytfungerende autisme og psykiske tilleggsvansker. Kursdeltakerne må kunne nyttiggjøre seg undervisning i gruppe.

Henvisning og deltakelse

Inntak vurderes etter henvisning fra spesialisthelsetjenesten for personer som har rett til behandling. Aktuelle henviste deltakere vil bli innkalt til en samtale, som vil bidra til å avklare om kurset vurderes aktuelt eller ikke for begge parter. Det er en forutsetning med oppfølging i spesialisthelsetjenesten så lenge kurset pågår.

Hvert kurs kan ta 10 deltakere. Ved stor innsøking vil unge som nylig har fått diagnosen, samt pasienter som er i behandling ved eget DPS, bli prioritert. Hvem som får tilbud om plass på kurset vil bli bestemt etter at alle informasjonssamtaler er gjennomført. Pasient og henviser får tilbakemelding om dette.