Vi tilrår at du alltid nyttar siste versjon av nettlesaren din.

Kommunikasjonsavdelingen

Kommunikasjonsavdelingen skal bidra til at sykehuset har en god og forsvarlig kommunikasjon i møte med pasienter og pårørende, ansatte, samarbeidspartnere og media. Profilering av sykehusets kjernevirksomhet, mål og visjoner er sentrale oppgaver i avdelingen. Kommunikasjonsavdelingen skal i tillegg være pådriver for å heve organisasjonens kommunikasjonskompetanse.

Kontaktinformasjon
Kommunikasjonssjef Pernille Lønne Mørkhagen
Telefon:  22 45 49 50 /  98 20 31 45
 
Kommunikasjonsrådgiver Øyvind Røsøvåg Hagen
 
Kommunikasjonsrådgiver Marie Kristine Grøttum
 
-----------------
 
Kommunikasjonsrådgiver for klinikk for revmatologi, poliklinikk og forskning:
Kathrine Daniloff, e-post: kathrine.daniloff@diakonsyk.no 
 

Kontakt

Telefon

Kommunikasjonsavdelingen

22 45 49 50

Pernille Lønne Mørkhagen

982 03 145
Kommunikasjonssjef

Postadresse

Postboks 23 Vinderen, 0319 Oslo

Slik finner du fram

Oppmøtested

Kommunikasjonsavdelingen holder til i 3. etasje i hovedbygget på Steinerud. 
Et par personer som går utenfor en bygning

Diakonveien 12 – somatikk, alderspsykiatri og administrasjon

Diakonveien 12, 0370 Oslo

Postboks 23 Vinderen, 0319 Oslo

​På Steinerud finner du somatiske avdelinger (fysisk helse), alderspsykiatrisk avdeling, poliklinikker, akuttmottak, medisinske serviceavdelinger, apotek og administrasjon.

Oversiktskart over parkering på Steinerud

​T-bane

  • Linje 1 til Frøen eller Steinerud stasjon
  • Linje 2 eller 3 til Borgen stasjon

Buss

  • Linje 46 til Frøensalleen
  • Linjene 28 eller 45 til Volvat

Bil

Ta av fra Sørkedalsveien i rundkjøringen ved Volvat Medisinske Senter og Skeidar, og kjør inn Diakonveien. 

  • Hovedinngangen, Diakonveien 12: det er parkeringsplasser etter 500 meter rett frem.
  • Inngang Reidar Kobros vei (poliklinikker, blodprøvetaking og apotek): kjør til venstre i Borgenveien rett etter Volvat Medisinske Senter. Deretter kjører du stikkveien til høyre for å komme inn på gjesteparkeringsplassen nedenfor inngangen til poliklinikkene (ny innkjørsel til parkeringsplassen fra 26.09.22)

Du kan slippe av og plukke opp passasjerer rett vest for sykehusets hovedinngang og ved poliklinikkinngangen. I begge tilfeller kjører du inn Reidar Kobros vei.

Parkering sykkel

Det er i overkant av 300 sykkelparkeringsplasser på ​Steinerud.

Parkering bil​

Parkering ute (P1 og P5)

Mandag-lørdag kl. 9-15: kr. 50,- per time
Søndag + røde dager: gratis parkering
Julaften, påskeaften og nyttårsaften kl. 9-15: kr. 50,- per time

Parkering inne (parkeringshuset P4)

Hele døgnet, alle dager: kr 40,- per time, maks 200,- per døgn.

HC-parkering

Besøkende med gyldig parkeringskort for forflytningshemmede kan parkere gratis på oppmerkede HC-plasser i Diakonveien og Reidar Kobros vei.

Dersom man benytter Easypark påløper det servicetillegg.

Fakturering

Besøkende som fakturerer for sine tjenester til Diakonhjemmet, må parkere på avgiftsparkeringen og eventuelt ta parkeringsavgiften med på fakturaen.​​ 

Det er billettløs parkering på gjesteparkeringsplassene på Steinerud. Bilens kjennemerke registreres når du kjører inn i parkeringsanlegget. Parkeringstiden starter automatisk.​​


Før du forlater parkeringsanlegget har du følgende betalingsalternativer:

  1. Ved avreise: Benytt betalingsautomat ved parkering
  2. Easypark appen med automatisk trekk på kortet
  3. Via parcnordic.no innen 72 timer
  4. Faktura i posten for parkert tid. Administrasjonsgebyr påløper

Eventuell klage på kontrollavgift​ sendes til Park Nordic

Praktisk informasjon

Oppmøtesteder​​​​

Slik kommer du deg til Steiner​ud

​T-bane
  • Linje 1 til Frøen eller Steinerud stasjon
  • Linje 2 eller 3 til Borgen stasjon
Buss
  • Linje 46 til Frøensalleen
  • Linjene 28 eller 45 til Volvat
Bil

Ta av fra Sørkedalsveien i rundkjøringen ved Volvat Medisinske Senter og Skeidar, og kjør inn Diakonveien. 

  • Hovedinngangen, Diakonveien 12: det er parkeringsplasser etter 500 meter rett frem.
  • Inngang Reidar Kobros vei (poliklinikker, blodprøvetaking og apotek): kjør til venstre i Borgenveien rett etter Volvat Medisinske Senter. Deretter kjører du stikkveien til høyre for å komme inn på gjesteparkeringsplassen nedenfor inngangen til poliklinikkene (ny innkjørsel til parkeringsplassen fra 26.09.22)

Du kan slippe av og plukke opp passasjerer rett vest for sykehusets hovedinngang og ved poliklinikkinngangen. I begge tilfeller kjører du inn Reidar Kobros vei.

​Parkering bil​

Parkering ute (P1 og P5)

Mandag-lørdag kl. 9-15: kr. 50,- per time
Søndag + røde dager: gratis parkering
Julaften, påskeaften og nyttårsaften kl. 9-15: kr. 50,- per time

Parkering inne (parkeringshuset P4)

Hele døgnet, alle dager: kr 40,- per time, maks 200,- per døgn.

HC-parkering

Besøkende med gyldig parkeringskort for forflytningshemmede kan parkere gratis på oppmerkede HC-plasser i Diakonveien og Reidar Kobros vei.

Dersom man benytter Easypark påløper det servicetillegg.

El-bilplasser

Det er 9 el-bilplasser. Det er ikke lås på ladestasjonene. Husk parkeringsavgift. 8 plasser er på parkeringsplassen nedenfor sykehuset, og 1 plass ved Hartvig Halvorsensvei 2.

MC

MC kan parkere gratis på oppmerket område på nederst på parkeringsplassen som ligger nedenfor Diakonveien 14. Innkjøring fra Diakonveien. Innkjøring og området er skiltet MC-parkering.

Parkering sykkel

Det er i overkant av 300 sykkelparkeringsplasser på ​Steinerud.

Kart over parkering på Steinerud

Fakturering

Besøkende som fakturerer for sine tjenester til Diakonhjemmet, må parkere på avgiftsparkeringen og eventuelt ta parkeringsavgiften med på fakturaen.​​ 

Det er billettløs parkering på gjesteparkeringsplassene på Steinerud. Bilens kjennemerke registreres når du kjører inn i parkeringsanlegget. Parkeringstiden starter automatisk.​​


Før du forlater parkeringsanlegget har du følgende betalingsalternativer:

  1. Ved avreise: Benytt betalingsautomat ved parkering
  2. Easypark appen med automatisk trekk på kortet
  3. Via parcnordic.no innen 72 timer
  4. Faktura i posten for parkert tid. Administrasjonsgebyr påløper

Eventuell klage på kontrollavgift​ sendes til Park Nordic

​Sykehusapoteket holder til i sykenhusets underetasje ved siden av Kirurgisk poliklinikk. Nærmeste inngang er Reidar Kobros vei 5, eventuelt fra hovedinngangen i Diakonveien 12.

Apoteket tilbyr pasienter timebestilt legemiddelsamtale med farmasøyt i eget samtalerom. Apotekets personale har taushetsplikt.

Åpningstider: mandag-fredag kl. 9-16.​
Telefon: ​ 22 45 15 80  

Les mer om Diakonhjemmet sykehusapotek

Alle som har poliklinisk time på Diakonhjemmet sykehus får en påminnelse på SMS fem dager i forkant, og fra det elektroniske innsjekkingssystemet to timer før avtalen.

Avbestille eller endre tim​​e

Du kan avbestille eller endre time ved å ringe sykehuset på nummeret oppgitt i innkallingsbrevet, eventuelt på tlf.: 22 45 48 00. Telefonkontakt er kun mulig på dagtid.​

Merk: Telefontid poliklinikk: 8-11.30 og 13-15​

OBS! Du kan ikke lenger endre time elektronisk i MinJournal på grunn av sikkerhet.

Timeavtalen må avbestilles eller endres minst 24 timer i forveien på hverdager, eller senest kl. 12 på fredag hvis timen er på mandag. Avbestiller eller endrer du timen etter dette, må du betale gebyr. 

Gebyret for ikke å møte opp til avtalt time er kr. 1.612,- for pasienter som mottar fysiske helsetjenester, og kr. 403,- for pasienter som mottar psykiske helsetjenester. Dette gjelder selv om du har frikort eller er fritatt for egenandel.

Beløpene er fastsatt av Helse- og omsorgsdepartementet. Følg med på Helsenorge​​ for endringer.​

Ved endringer eller avbestillinger av operasjon bør sykehuset kontaktes senest en uke før operasjonstidspunktet for at sykehuset skal få omprioritert sine ressursser. Manglende oppmøte til planlagte timer i sykehuset legger beslag på store ressurser årlig.​

Luftveis​sympt​​​​​omer?

Har du luftveissymptomer eller er i karantene?
Les mer om hvordan du skal forholde deg:
Oppdatert ​informasjon om koronavirussituasjonen​

Fysisk helse og administrasjon på Steinerud (Diakonveien 12)

  • Alle sengeenheter: kl. 16-18 på hverdager, 14-17 i helg og høytider.
  • Postoperativ/intensiv: kl. 12.30-14.30 og 17-19.30.  Merk: Nyopererte pasienter kan ikke få besøk på operasjonsdagen mens de ligger på overvåkningen. Dagkirurgiske pasienter kan ikke motta besøk.
  • Nasjonal behandlingstjeneste for revmatologisk rehabilitering (NBRR): Gjør avtale med den enkelte pasient.
På de somatiske avdelingene kan man ha besøk av maks to besøkende om gangen i visittiden, kl. 16-18 på hverdager, 14-17 i helg og høytider.
 

Psykisk helsevern på Vinderen (Forskningsveien 7-13)

  • Hverdager kl. 16-21
  • Helger hele dagen fram til kl. 21

På de psykiatriske avdelingene avtaler man individuelt. Vi oppfordrer generelt til å begrense besøk. Besøkende og polikliniske pasienter skal følge smittevernreglene under oppholdet på sykehuset, selv om man er vaksinert.

​Besøkstidene er veiledende og kan tilpasses.

​Barn er velkommen sammen med voksne. Personer med feber, forkjølelse eller andre infeksjoner bør ikke besøke innlagte pasienter. Er du i tvil, kontakt personalet.

Du kan betale via Vipps, på automat i resepsjonen eller få faktura hjem.​​

Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel. Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler. Når du viser frikort, slipper du å betale egenandeler for resten av kalenderåret.

Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste. 

Oversikt over egenanndeler - Helsenorge.no 

Refusjon og støtteordninger - Helsenorge.no​


Fysisk helse

Avdeling for medisinsk biokjemi betjener pasienter innlagt på sykehuset, polikliniske pasienter og pasienter fra flere sykehjem i sykehusets sektor. Se praktisk informasjon om avdelingen: Avdeling for medisinsk biokjemi

Åpningstider

Mandag-fredag: kl. 7.30-15.30
Lørdag/søndag/helligdager: stengt
Onsdag før skjærtorsdag, og julaften og nyttårsaften: kl. 7.30-12

Adresse: Reidar Kobros vei 7, 0370 Oslo

Timebestilling er ikke nødvendig.
Unntak: Glukosebelastning, bestill på telefon: 22 45 15 70

På Diakonhjemmet sykehus kan pasienter få prøveresultatet dersom de spør om dette.

Psykisk helse

Ved Senter for psykofarmakologi har vi bred kunnskap om medisiner som brukes av pasienter med psykiske lidelser. På vårt laboratorium måles mengden medisin i blodet. Vi analyserer også gener som har betydning for effekt og bivirkninger av medisiner.

Åpningstid blodprøvetaking: Mandag-fredag kl. 8-14

Telefon laboratoriet: 22 02 99 40 kl. 8-15

Adresse: Forskningsveien 13, 0373 Oslo

 

​Noen får allergiske reaksjoner av enkelte blomster og parfymer. Vi ber deg ta hensyn til dette. 

​Se informasjon fra Astma​​- og allergiforbundet om ​​parfyme/lukter​ 

Se informasjon fra Astma- og allergiforbundet om "ja- og nei-blomster" (PDF)​​​

​Les Voksenpsykiatrisk avdeling Vinderens brosjyre og velkomstmappe:

Brosjyre (anyflip.com)

Velkomstmappe (PDF)

Ikke send sensitiv informasjon av personlig eller medisinsk karakter i en e-post. Slike henvendelser må sendes

  • via Digipost
  • eller i ordinær post til:

Diakonhjemmet sykehus
Postboks 23 Vinderen
0319 Oslo

Les mer om bruk av sykehusets e-po​stadresse​

​Diakonhjemmet sykehus har lenge benyttet frivillige som et supplement til de oppgavene som profesjonelle ansatte utfører. Vi søker frivillige til ulike oppgaver. Kanskje finner du noe som passer for deg? 

​Les mer om frivillighet ved Diakonhjemmet sykehus

Noen ønsker å gi små eller store gaver til sykehuset, dette er vi svært takknemlige for. 

Ønsker du å gi en gave?
Diakonhjemmet sykehus har gavekonto 7038 05 28426

Hjertelig takk om du ønsker å gi noe.

I kantinen på sykehusområdet på Steinerud (Diakonveien 12) i underetasjen selges varme og kalde retter,​ kaker, drikke og kioskvarer.

Det er i tillegg bygget en kafé med døgnåpne selvbetjeningsutomater i underetasjen, mellom poliklinikken og kantinen. Både ansatte, pasienter og besøkende er velkommen hit.

Åpningstider

Mandag–fredag: 8–18
Lørdag–søndag: 10–16
Helligdager/høytid: 10–16

OBS! Det er ikke minibank på sykehuset. 

Folkehelseinstituttet (FHI) anbefaler høsten 2023 en ny, oppdatert oppfriskingsvaksine mot COVID-19 til deg som er under 65 år og bruker immundempende medisiner mot revmatisk sykdom (DMARD-behandling).

Du får vaksinen gratis på din kommunes vaksinesenter, eller Nydalen vaksinesenter i Oslo. Du bestiller time selv per telefon, og trenger ingen skriv fra lege.

Anbefalingen gis uavhengig av tidligere gjennomgått COVID-19, men det bør vanligvis gå minst 3 måneder mellom gjennomgått infeksjon og ny vaksinedose.

Alle over 65 år anbefales også ny oppfriskingsdose høsten 2023 uansett sykdom eller ikke.

Merk: Hvis du kun bruker milde betennelsesdempende NSAIDs (for eksempel Ibux, diclofenac, Arcoxia, Voltaren, naproxen osv.) gjelder ikke denne anbefalingen.

​Mobiltelefoner kan brukes fritt på sykehuset, bortsett fra i disse områdene:

  • ​Intensiv- og postoperativenheten
  • Operasjonsstuene
  • Akuttmottaket
  • Observasjonsposten
  • Dagkirurgen

​Det er ikke tillatt å bruke telefonens kamera- eller lydopptaksfunksjoner inne i sykehusets lokaler. Vis generelt hensyn ved bruk av mobiltelefon på sykehusets område, sett den gjerne på lydløs eller vibrering.

Det er trådløst nettverk på sykehuset som alle pasienter og besøkende kan benytte.

Nettverksnavn: Gjestenett 

Stadig flere pasienter og pårørende deler sine opplevelser i sosiale medier. Husk da å ta hensyn til andre pasienter og til våre ansatte.

Huskeregler

  • ​Ikke del informasjon om andre, som det er sannsynlig
    at de selv ikke ville ha offentliggjort.
  • Ikke publiser bilder eller identifiser andre uten at de
    har gitt tillatelse til det på forhånd.
  • Hvis du er i tvil om noe er greit å skrive, ikke skriv det.

Serveringstidspunkt for måltider varierer ut fra belegg og bemanning på sengepostene.​ Mattrallene kjøres ut fra hovedkjøkkenet på Steinerud (Diakonveien 12).
 

Utkjøringstider for mattraller

Hverdager
Frokost kjøres ut kl. 8 (tralle hentes inn​ kl. 10).
Lunsj kjøres ut kl. 11.40 (tralle hentes inn kl. 13).
Middag kjøres ut kl. 15.30 (tralle hentes inn kl. 17).
 
Kveldsmat sendes sammen med middagstrallen.
 
Helg, høytid og sommerperiode
Frokost kjøres ut kl. 8.20 (tralle hentes inn kl.10.30).
Middag kjøres ut kl. 12.30 (tralle hentes inn kl. 14.10).
Kveldsmat kjøres ut kl. 15.30 (tralle hentes inn kl. 17).
 
Senkvelds sendes sammen med trallen med kveldsmat og serveres av helsepersonell etter egne rutiner.

​Noen pasienter trenger å overnatte utenfor sykehuset før innleggelse eller poliklinisk behandling. Det er dessverre ikke muligheter for overnatting på Diakonhjemmet sykehus, men det finnes pasienthotell som tilbyr overnatting for pasienter og pårørende.  Overnattingen må man bestille selv. 


Ved behov for overnatting, kontakt en av følgende:

  • Gaustad hotell (tidligere Rikshospitalets pasienthotell): Telefon: 23 25 24 00
  • Hotell Montebello (tidligere Radiumhospitalets pasienthotell): Telefon: 23 25 24 00  
  • Ullevål sykehus, Pasienthotellet: Telefon: 21 60 36 00

Pasienter oppfordres til å henvende seg til sitt lokale NAV-kontor før innleggelsen for å forhindre eventuelle misforståelser med hensyn til dekning av utgifter.

Ved akutte sykdomsproblemer før innleggelsen, kontakt sykehusets akuttmottak.

​Sykehusprestene og sykehusdiakonen har bred kompetanse og lang erfaring i å møte mennesker i sorg, uro og krise. De er lyttende medmennesker og fagpersoner med taushetsplikt.

Diakonhjemmet sykehus har tre prester og en sykehusdiakon. De betjener sykehusets medisinske, kirurgiske og psykiatriske sengeposter, samt poliklinikkene. Prestene har samtaler med pasienter, pårørende og ansatte. De arrangerer gudstjeneste hver søndag og helligdag, de tilbyr nattverd og forbønnshandlinger ved sengen, og seremonier ved avslutningen av livet og syninger ved behov.

Pasienter som tilhører andre religioner og livssyn, kan få kontakt med sitt samfunn om de ønsker det. Sykehuspresten vil være behjelpelig med dette.

Les mer på nettsidene til prestetjenesten

For å gi deg og andre pasienter i sykehuset trygg behandling, må du teste deg for resistente bakterier dersom du de siste 12 måneder har:

  • vært smittet av resistent bakterie (MRSA, VRE eller ESBL)
  • bodd i samme husstand som en person som har vært smittet av resistent bakterie (MRSA, VRE eller ESBL)
  • arbeidet som helsearbeider utenfor Norden
  • vært innlagt i sykehus eller annen helseinstitusjon utenfor Norden
  • fått omfattende undersøkelse eller behandling i en helsetjeneste utenfor Norden
  • fått injeksjoner eller tannbehandling utenfor Norden
  • oppholdt deg i flyktningleir eller barnehjem utenfor Norden
  • oppholdt deg sammenhengende i mer enn 6 uker utenfor Norden og du i tillegg har
  • kronisk eksem, sår eller hudinfeksjon

Hvis du svarer ja på ett eller flere av kulepunktene, må du ta kontakt med fastlegen for å teste deg i god tid før oppmøte på sykehuset. Testen er gratis. Be fastlegen om å sende kopi av prøvesvaret til sykehuset. Kontakt sykehuset hvis du er usikker på om du trenger å teste deg.

Folkehelseinstituttet (FHI): Antibiotikaresistens
Helsenorge.no: Om antibiotikaresistens

Sykehuskirken ligger i glassgangen i første etasje på Steinerud. Dette rommet er alltid åpent. Her kan du tenne lys, skrive en bønn og den legge i bønnekrukken, legge fra deg en stein ved korset, eller bare hvile i stillheten. Kirken er du invitert inn i uansett hvilket tros- eller livssyn du har.

Stillerom

I 1. etasje er det også et stillerom som alltid er åpent. Her er du velkommen til en rolig stund. Det er også et stillerom i hovedbygningen på Vinderen som er tilgjengelig for alle.

Gudstjeneste hver søndag

Ansatte, pasienter og pårørende er velkomne til arrangementene i sykehuskirken. Hver søndag og helligdag kl. 11.30 feires det gudstjeneste der etter Den norske kirkes ordning. Rommet har plass til rullestoler og senger. De fleste søndagene har vi frivillige kirkeverter som kan hjelpe pasienter frem og tilbake. Ta kontakt med vakthavende prest som kan formidle videre til den frivillige.

Kapell

I kapellet ved nordvestre hjørne av sykehuset, kan prestene tilby båreandakter i forbindelse med overføring til begravelses-/bisettelsessted.

​Sykehuset tar ikke ansvar for penger og verdisaker som oppbevares på pasientrommene, og er normalt ikke erstatningspliktig for pasienters eiendeler som blir ødelagt eller borte. Sykehuset anbefaler derfor våre pasienter ikke å ta med verdisaker, smykker eller større pengebeløp. Personlige eiendeler oppbevares på eget ansvar under sykehusoppholdet, med mindre det deponeres i sykehusets forvaring.